Thinfilm håper på leketøyshjelp

Ingen inntekter i selskapet foreløpig, men det kan snu seg.

Publisert Sist oppdatert

Det står ingen tall, bare en strek ved punktet "omsetning" i Thinfilms ferske kvartalsrapport.

- Thinfilm hadde ingen omsetning i tredje kvartal, og i årets ni første måneder var omsetningen på mindre enn 0,1 millioner kroner, heter det i rapporten.

Samarbeid med PARC

Med en fraværende omsetning velger Thinfilm heller å fortelle om hvordan de faktisk kan få en.

Selskapet, som spesialiserer seg på tynne og energieffektive minneenheter av polymer, henvender seg hovedsakelig til leketøysindustrien.

De har inngått et samarbeid med teknologiselskapet PARC, og sammen utviklet en enhet de håper vil bli en kommersiell suksess. 128 bit-enheten kan produseres til neste år, og flere leketøysprodusenter skal vurdere å bruke den i sine leker.

- Leker og spill vil fortsatt være et viktig marked for Thinfilm, sier direktør Davor Sutja i Thinfilm.

Smarte leker

Sutja kommer fra en karriere i Fast, og er i Thinfilm kollega med tidligere Fast-sjef John M. Lervik.

Ett av produktene Sutja håper vil slå an er Thinfilm Memory Controller. Ifølge direktøren jobber nå flere leketøysprodusenter med konsepter som kan bruke deres teknologi for å gjøre leker interaktive og "smarte". Blant annet ser Thinfilm for seg at karakterer kan lagres i spillkort, og at disse kan utvikle evnene sine slik man kjenner det fra rollespill som World of Warcraft.

Sutja tror også at engangs-prislapper og RFID kan bli suksesser for selskapet.

- Thinfilm har en unik posisjon innen strømgjerrig minne som møter standarden og kostnaden i denne nye industrien, mener Sutja.

Thinfilm Electronics har hovedkvarter i Oslo, og har en forsknings- og utviklingsavdeling i Linköping i Sverige. Selskapet har utviklet minneteknologi basert på polymer siden 1994, og ble en snakkis rundt årtusenskiftet under eierskapet til børsboblen Opticom.