Ti klassiske it-aprilsnarrer

Som vanlig bugnet verdens nettaviser over av aprilsnarrer 1. april. Her er ti klassikere fra nyere tid.

Publisert Sist oppdatert

Aprilsnarren går tydeligvis aldri av moten. Det er ingen ende på oppfinnsomheten rundt om i verden på akkurat dette området. Vår amerikanske søsterpublikasjon har samlet ti favoritter fra ulike nettsteder med it-fokus. Les og le!

10. Morsomheter på Facebook

I fjor kunne Facebook-medlemmer oppleve en rekke uvanlige innlegg rundt omkring på nettstedet. Blant annet ble det annonsert for en ny LivePoke-tjeneste, som gikk ut på at man kunne sende ut en person til å fysisk poke (Facebook-språk for å pirke borti) venner på listen. Tilbudet kunne kun benyttes for de 100 første medlemmene av et nettverk.

9. Død alv på Ebay

I fjor dukket det plutselig opp en nettside med beskrivelser av det som skulle være en mumifisert alv. Mannen bak nettstedet, Dan Baines, hadde til og med publisert overbevisende bilder av skapningen. I løpet av de følgende par dagene mottok Baines, som for øvrig er magiker, hundrevis av meldinger fra godtroende alveelskere. Til slutt avslørte han spøken, og solgte alven på Ebay for 280 pund, omtrent 3000 kroner.

8. PodShave og PodShaveLady

Noen ganger er ideene bak aprilsnarrene så gode at de burde resultere i reelle produkter. Nettstedet Podgear.net hadde stor suksess med sin spøk om elektrisk barberingstilbehør til Ipod-modellene Classic og Mini. Flere nyhetssider med Apple-produkter som hovedområde kastet seg på, og leverte tulleanmeldelser av produktet.

7. Wikimædia

1. april 2005 benyttet Wikimedia Foundation, organisasjonen bak Wikipedia og en rekke andre wiki-er, anledningen til å melde at et oppkjøp fra leksikongiganten Encyclopædia Britannica var nært forestående. Organisasjonen skulle da skifte navn til Wikimædia, mens Wikipedia ville bli hetende Wikipædia. Som om ikke det var nok, ville det nå koste brukerne 99,97 pund å opprette en ny side. Det ble imidlertid lokket med at bidragsytere kunne vinne et bilde av Margaret Thatcher fra 1956 i burlesk bekledning.

6. Vann på Mars

NASA har lang tradisjon for å publisere et nytt astronomibilde hver dag. Vanligvis er bildene vakre fotografier av stjerner og planeter, tatt på lang avstand. Men 1. april 2005 var det plutselig et bilde hvor det fremkom med tydelighet at det var funnet vann på Mars.

5. Animerte tatoveringer

Det var bare et spørsmål om tid før noen fikk et teknologisk gjennombrudd på tatoveringsfronten. 1. april 2006 offentliggjorde nettstedet Howstuffworks hemmeligheten bak en ny type animert tatovering. Kroppspynten fungerte ved hjelp av et eget implantat, kalt Programmable Subcutaneous Visible Implant (PSVI).

4. Høy dingsefaktor

Dingseforselgeren ThinkGeek pleier å benytte 1. april til å annonsere nye produkter som er i overkant oppfinnsomme. Det begynte i 2002, med Desktop Zero-Point Power Generator, som kunne konvertere elektromagnetisk energi om til 120-volt AC strøm. Deretter har de fulgt opp med plant annet en koffein-inhalator, en liten stekeovn som passer i en stasjonær pc, trådløse skjøteledninger, og ikke minst et usb-solarium.

KUL DINGS: Hva med en liten stekeovn til pc-en? (FOTO: ThinkGeek)

3. Risikabel teknologi

Forum On Risks To The Public In Computers And Related Systems, også kjent som bare Risks, har holdt det gående helt siden 1985. Vanligvis omhandler de edruelige innleggene sikkerhetsrisikoer i dataprogrammer. Men hver 1. april dukker det opp tøysete innlegg med satiriske, og ofte makabre, rapporter om teknologitrøbbel. I 2006 dukket det opp rapporter om en bilist som ble fanget i en rundkjøring i 14 timer på grunn av en feil med bilens høyteknologiske programvare.

2. Opera SoundWave

Norske Opera inntar andreplassen med sin pressemelding fra 1. april 2005, hvor det fremkom at selskapets forsknings- og utviklingsavdeling hadde snublet over en ny teknologi, som foreløpig gikk under navnet Opera SoundWave. Dette var en plattformuavhengig taleløsning for personlig kommunikasjon. Den fantastiske teknologien brukte analoge signaler som gikk gjennom luften, som gjorde det mulig for brukere å kommunisere i sanntid uten å bruke datamaskiner eller mobiltelefoner.

Opera reklamerte med at produktet ville løse mange misforståelser som ofte oppstår under ikke-kontekstuell kommunikasjon. Løsningen hadde imidlertid enkelte kompatibilitetsproblemer dersom man befant seg i utlandet. De offentliggjorde til og med en "demo”, som du kan se her .

FESTLIGE NORDMENN: Opera snublet over en analog måte å kommunisere på.

1. Kamuflert hjort

1. april 2007 meldte dyrevernorganisasjonen PETA på sin blogg at anti-jaktgruppen Hunting Is Downright Evil (HIDE) hadde klekket ut en genial plan for å beskytte hjorter mot jegere. Planen gikk ut på å bedøve hjortene, og deretter male dem i et kamuflasjemønster.

Til tross for at datoen sto rett ved blogginnlegget, mottok PETA voldsomme reaksjoner fra hissige jegere helt frem til klokken 17:44, da noen omsider oppdaget hvilken dag det var og avslørte spøken.