- Twitter faller utfor stupet

Twitter har passert hype-toppen. 3D-printing og mobile roboter er på vei opp, ifølge Gartner.

Publisert Sist oppdatert

Det som er «up and coming», som man sier på engelsk, innen hot teknologi i nær fremtid, er ting som cloud computing, e-bøker og internett-tv ifølge analyseselskapet Gartner. De beveger seg alle mot toppen av hype-kurven i 2009, om de ikke allerede er der.

Sosiale systemer og mikrobloggingssider som Twitter er derimot på vei til å bli skvist solid ut av syklustoppen, påpeker Gartner i sin hyperapport for 2009.

- De har tippet over toppen og vil snart oppleve desillusjonering hos bedriftsbrukere, sier Jackie Fenn, direktør i Gartner i en pressemelding.

Bli vanlig kanal

- Mikroblogging generelt, og særlig Twitter, har eksplodert i popularitet i 2009, og nå begynner den uunngåelige desillusjoneringen rundt kanalforsøpling, utdyper Fenn.

Med kanalforsøpling, mener han at Twitter nå blir like vanlig som andre digitale kanaler, for eksempel e-post, blogging og wikier.

Hvis man ser frem i tid, over fem år, er det spennende teknologiske ting i hype-syklusen, mener Gartner.

De forventer at ting som tredimensjonal printing, kontekstbasert leveringsarkitekturer og menneskelig forsterkning nærmer seg toppen mellom 2014 og 2019.

Kontekstbasert leveringsarkitektur er en slags modning innenfor tjenesteorientert arkitektur, med tjenesteorientert arkitektur satt i kontekst. Med menneskelig forsterkning menes teknologi som hjelper mennesket med sin egen helse, som proteser, men omfatter også psykisk helse.

RFID vil være på vei inn ned i desillusjonernigens dal et sted mellom 2014 og 2019, mens mobile roboter nærmer seg toppen om over ti år.

Ikke imponert over hypediagram

Dagbladets teknologikommentator Jan Omdahl er ikke spesielt imponert over kurvene til Gartner.

- Jeg synes ikke de tilfører så mye nytt. Det virker som de bare er ute og surfer litt og plukker det de finner med gaffel. Det er et par ting som åpenbart kommer og et par ting som ikke er sikkert, sier han.

Omdahl påpeker at det i Twitters tilfelle er forskjell på hype og bruk.

- Jeg tror bare vi har sett begynnelsen av veksten til Twitter, og ikke minst Twitter som sanntids søkemotor over hva folk driver med, sier han.

Når det gjelder teknologiene som Gartner mener beveger seg mot hypetopp i 2009, er Omdahl enig når det gjelder nettskyene.

- Men det er litt tidlig for e-bøker, og Internett-tv er gammelt nytt, mener Omdahl.