Tykk opplevelse på tynn klient

Tykk opplevelse på tynn klient

Markedsleder Wyse nyter godt av rekordveksten på tynne klienter i Norge.

Markedet for tynne klienter i sterk vekst. I Europa var veksten på 17 prosent i fjor, mens den i Norge var på formidable 50 prosent. Ett av selskapene som nyter spesielt godt av dette, er Wyse. Som global markedsleder på tynne klienter går salget strålende, forteller markedssjef for Nord-Europa David Angwin til Computerworld.

- De største selskapene vurderer nå tynne klienter på et høyere strategisk nivå enn tidligere, sier Angwin.

I Norge har Wyse en markedsdel på 62 prosent, mens HP ligger på andreplass med 25 prosent. De to leverandørene solgte henholdsvis 23 669 og 13 004 enheter i det norske markedet i 2006, ifølge Angwin.

Wyse har lenge hatt som uttalt mål å gjøre selve klienten så tynn som mulig, samtidig som brukeren får en stadig tykkere opplevelse. Det vil si at brukeren ikke skal tenke over at vedkommende faktisk sitter på en tynn klient, og samtidig få alle fordelene med en vanlig pc.

Nytt produkt

Blant tiltakene som skal sørge for en slik opplevelse, er Streaming Manager-teknologien som ble lansert i fjor. Denne gjør det blant annet mulig å kjøre tyngre multimedieapplikasjoner ved at data streames på forespørsel over nettverket.

For to uker siden lanserte også selskapet den nye klienten Wyse V10L, med raskere prosessor (VIA Eden C7) og minne (DDR2), samt støtte for to monitorer samtidig via DVI. Modellen har innebygd støtte for Citrix Presentation Server og Microsoft Terminal Services, i tillegg til å være tilrettelagt for virtualisering.

En ny versjon av operativsystemet Thin OS sørger for økt skjermoppløsning og støtte for masselagring via USB. V10L-modellen har en veiledende pris på 2954 kroner.

LES OGSÅ: Rekordinteresse for tynne klienter

It Bransjen