Unge kvinner er Facebook-avhengige

Unge kvinner er Facebook-avhengige

Det første de gjør når de står opp er å sjekke Facebook.

En ny studie av unge amerikanske kvinner mellom 18 og 34 år avslører noen interessante ting om deres forhold til sosiale medier, skriver Mashable.com.

Studien er basert på undersøkelser blant 1.605 kvinner og deres bruk av sosiale medier mellom mai og juni i år, og er foretatt av Oxygen Media og Lightspeed Research. Studien dekker i utgangspunktet alle sosiale medier, men det er tydelig at kvinner i aldersgruppen 18-34 år er mest fokusert på sine Facebook-kontoer.

LES OGSÅ:

Facebook med ansiktsgjenkjenning

Facebook først!

Så mange som en tredjedel av kvinnene i studien sjekker Facebook som det første de gjør når de står opp, selv før de går på badet om morgenen, og 21 prosent av kvinnene bruker Facebook midt på natten.

Mer enn halvparten av kvinnene i aldersgruppen, 57 prosent, sier at de snakker mer med folk på nettet enn de gjør ansikt til ansikt, og 39 prosent er selverklærte Facebook-avhengige.

Her er flere interessante tall fra studien som gjelder unge kvinners bruk av Facebook:

- 63 prosent bruker Facebook for å holde kontakt med og utvide sitt nettverk.

- 42 prosent synes det er greit å laste opp bilder av seg selv når de er beruset.

- 79 prosent synes det er greit med kyssing på bilder.

- 50 prosent synes det er helt greit å date folk de har møtt på Facebook.

- 58 prosent bruker Facebook til å holde øye med "fiender" eller folk de ikke liker.

- 89 prosent mener at man "aldri burde legge ut noe på Facebook som man ikke vil at foreldrene skal se".

- 50 prosent synes det er greit å være venner med helt ukjente folk på Facebook.

For mange kvinner er sosiale medier blitt mye mer enn bare et verktøy for å holde kontakt. Særlig Facebook har blitt et undersøkelsesverktøy, et dating-nettverk, og en måte å holde øye med både kjærester og fiender.

LES OGSÅ:

Lev videre på internett etter døden

Paradoks

Ikke bare bruker unge kvinner Facebook nærmest religiøst, de er også svært åpne med hvilken informasjon de deler og med hvem de deler den med. Litt paradoksalt er det derfor kanskje at 54 prosent av kvinnene i studien ikke stoler på Facebook når det gjelder privat informasjon.

LES OGSÅ:

Sosiale nettverk tar av på mobil

It Bransjen