Veldedighetsnerder snart på én million

Veldedighetsnerder snart på én million

Privat initiativ ga giverglede: It-bransjen donerer i fleng til Afrikas Horn.

Aksjonen «Nerd Aid» ble startet 6. juli i år, og varer til 1. oktober. Målet er én million kroner, og i skrivende stund har aksjonen samlet inn over 770.000 kroner.

Mannen bak initiativet er Erlend Schei, som til daglig jobber ved Finn Labs. Han beskriver seg selv som «web-potet og nerd». Schei forteller at han følte seg som en slappfisk der han satt med avisen, leste overskrifter om sult-katastrofen i Afrika, og bladde videre uten å gjøre noe med det.

«Jeg jobber i IT/media. Jeg har god råd og godt nettverk. Jeg er sjelden redd eller sulten, og er stort sett forskånet fra verdens lidelser. Den siste tiden er jeg påminnet om hvor fjern min hverdag er fra andres. Hjertet rives når jeg ser bildene fra sultkatastrofen i Afrika,» skriver Schei på aksjonens nettside.

- Jeg leste om mødre som var nødt til å velge hvilke barn hun måtte sette igjen. Siden jeg har fire barn selv så det trakk i hjertet. Jeg måtte gjøre noe.

Inspirert av venninne

En venninne av Schei hadde klart å samle inn 5.000 kroner på én helg ved å oppfordre venner på Facebook til å bidra. Det var der han fikk ideen.

- Konkurranseinstinktet slo inn, jeg måtte jo gjøre det bedre, sier Schei til Computerworld.

Samtidig ville han ikke samle inn penger på bekostning av andre organisasjoner eller innsamlinger. Derfor var det viktig å skille seg litt ut. Navnet Nerd Aid er et spill på Live Aid, Band Aid og lignende, samtidig som det henvender seg til folk som han selv, de som vokste opp på 80-tallet med Commodore-64, er datafrelste og som har god råd til å gi bort litt.

Målet med innsamlingen ble satt til en million kroner. Med mange kontakter på Facebook, Twitter, Linkedin og Google+ synes Schei det virket realistisk.

Aktiv bruk av Twitter

Schei dro i gang en kampanje på Twitter. Han hadde tidligere vært med på arrangere kampanje på Twitter, og har lært mye om hvordan promotere via hashtags.

- Treffer man godt på Twitter, da kan man utrette ganske mye. Alle har råd til dette, det gjelder bare å få folk til å gi der og da, sier Schei.

Mange av Scheis følgere på Twitter har også vært veldig aktive i å få spredt ordet om Nerd Aid, og Schei innrømmer at han har twitret mer om aksjonen enn han egentlig hadde tenkt.

- Noen ganger er saken så viktig at man må gi beng i spamprinsippene sine, sier Schei.

Gavmilde geeks

Nerd Aid hadde ikke lyst til å konkurrere med andre gode formål, og satset derfor på noe litt Nerdete. Det er mye internhumor i kommentarene på nettsiden for aksjonen, samt i beløpene som doneres.

- Vi synes det er kjempegøy med det nerdete. Det er mye geeky i donasjonene. Jeg ventet tall som 1024, 1.337, 3.141. Nerder er nerder, forteller Schei.

Schei forteller at han i begynnelsen var litt redd for at nerde-stempelet kunne være begrensende, men tok sjansen. Det er viktig å dyrke nerde-delen når man først har begynt, og nerder og it-bedrifter har tatt innsamlingsaksjonen til brystet.

- Jeg var litt redd for at det skulle bli flåsete, men det ble ikke noe problem i det hele tatt, sier Schei.

Høgskolen i Gjøvik har bemerket seg spesielt. Einar Haraldseid har gitt avrundingsbeløp gjennom hele aksjonen så langt.

- Det var mest en gimmick, jeg irriterte meg over de fancy beløpene. Jeg ville det skulle gå opp i 50, sier Haraldseid til Computerworld.

Digital bøsse

Da Schei satte seg ned og planla innsamlingen visste han ikke om Røde Kors-opplegget Start egen innsamling. Her kan man velge mellom flere formål, som støtt Afrikas horn, støtt Japan, Vann for livet, Røde Kors-aksjonen eller generelt til Røde Kors uten å være øremerket et spesielt formål.

- Det var tilfeldig av valget falt på Røde Kors. Men de har opplegget klart for å starte egen innsamling. Det var bra. Dessuten tror jeg nordmenn flest har et godt forhold til Røde Kors, forteller Schei.

Ellen Johnsen, prosjektleder i Røde Kors Norge er veldig begeistret både for suksessen til Nerd Aid, og den digitale innsamlingsbøssa. Suksessen viser at enkeltmenneskets engasjement er veldig viktig, påpeker hun.

- Jeg tror dette er den nye innsamlingsbøssa, men den er veldig målgruppe-orientert. Den fungerer særlig godt for unge mennesker, for man får uttrykt seg selv i sosiale medier, forteller Johnsen til Computerworld.

Hun mener også at den digitale innsamlingsbøssa trigger et visst konkurranseelement hos folk som Schei. Engasjementet til enkeltpersoner blir stadig viktigere og organisasjoner får et ansvar med å informere mer om det de leverer.

- Vi ønsker alle å støtte en god sak. Det er en enorm giverglede i Norge, men vi må ofte ha det rett i fleisen for å reagere. Om man får det fra venner og kjente så virker det bedre, sier Johnsen. Folk som Erlend (Schei, journ.anm.) er våre beste venner.

Mulig med flere aksjoner

Schei ser ikke bort i fra at det kan bli flere lignende innsamlingsaksjoner, men tror det kan bli vanskelig å få en repetisjon av suksessen.En ny versjon av Start din egen innsamling, som blant annet integrerer digitalbøssa med Facebook er ventet i november, ifølge Røde Kors.

- Om et år er det ikke spennende lenger, og fanger ikke nyhetens interesse. Man må ha mange bein å stå på, sier Schei.

Den største overraskelsen er all oppmerksomheten aksjonen har fått fra bedrifter, henholdsvis i it-bransjen. Schei ønsker at flere av de store bedriftene vil velge å delta i aksjonen. Blant virksomheter som har støttet aksjonen hittil finner vi blanta nnet Opera, Bouvet og Unit4 som har biddratt med henholdsvis 70.000, 49.152 og 31.337 kroner.

Se hele oversikten på nettsiden til innsamlingsaksjonen Nerd Aid.

I tillegg har mange privatpersoner bidratt, både med nerdete og avrundede donasjoner.

- Det har vært en voldsomt bra respons, det er sykt hyggelig å holde på med. Jeg er full av takknemlighet og beundring for alle de varme folkene som gir, avslutter Schei.

Les om: