Velg sidemann på Facebook

Velg sidemann på Facebook

Kombinasjonen fly + sosiale medier blir hetere og hetere. Hos KLM kan du nå velge hvilken fremmed du vil sitte ved siden av.

KLM et nå i gang med å teste en noe spesiell Facebook-tjeneste, ifølge New York Times.

I desember dukket det opp informasjon om at flyselskapet tester en tjeneste der du velger hvem du skal sette ved siden av basert på sosiale nettverk.

Det er denne tjenesten som denne måneden er i gang med å testes, skriver Comon.dk .

Meet&Seat

De kaller tjenesten «Meet and Seat». Tanken er at du skal forbinde Facebook- eller Linkedin-profilen i innsjekkingsprosessen og altså velge hvem du skal sitte ved siden av.

De reisende skal selv kunne velge om de vil dele informasjon fra sosiale medier og dernest hvilken informasjon som deles fra sosiale medier.

Så kan du se hvor andre deltakere i programmet sitter i flyet, og reservere en plass ved siden av dertil egnet skikkelse. Da får vedkommende opp en melding, men står uten mulighet til å avvise sin nye "flyvenn".

Men det skal dog være mulig å skifte sete igjen inntil to dager før avgangen, så Comon.dk ser for seg at det kan utvikle seg til et spill der folk konstant flytter rundt i hele flyet for å finne eller unngå hverandre.

Konseptet fungerer på avganger mellom Amsterdam, New York, Sao Paolo og San Fransisco. Foreløpig har rundt 200 deltatt.

Kastet seg over

Flyselskapene har kastet seg over sosiale nettsamfunn. Vrigin Atlantic, Lufthansa og Air France har sågar forsøkt skape sine egne. Malaysia Airlines lar brukerne kan sjekke om noen av deres Facebook-venner er på samme fly.

I fjor hadde flybransjen en egen nettsamfunnskonkurranse der det mest sosiale flyselskapet ble kåret. Her fikk reisende muligheten til å sjekke ut de andre Planley-reisende på samme flight og på flyplassene.

Norwegian endte på andreplass i konkurransen med 351 deltakende, SAS hadde 204 og endte på fjerdeplass. Det mest sosiale flyselskapet ble Cebu Pacific Air, der hele 913 flykunder tok muligheten i bruk.

- Folk vil dele ting. Folk er sosiale og åpne for å sitte ved siden av nye bekjentskaper på en flytur, sier Lasse Sandaker-Nielsen informasjonssjef i Norwegian, til Computerworld.

Åpen for å vurdere

Konkurransen ble ikke særlig godt markedsført, ifølge Sandaker-Nielsen postet de først og fremst informasjon om det på Facebook.

- Men vi ble positivt overrasket over hvor mange som ville dele sin reiseinformasjon, sier han.

Sandaker-Nielsen synes det KLM nå gjør er spennende.

- Det er veldig interessant. Dersom det viser seg at det er interesse for en slik tjeneste, vil vi naturligvis vurdere om det skal bli en permanent del av vårt tilbud.

Andre flyselskap satser kanskje mer på de usosiale takter i mennesket og den enkeltes behov for å av og til være alene: Hos Air New Zealand, Airasia X og Vueling kan man betale for å bli plassert ved siden av et tomt sete.

It Bransjen