LEDER: Smarte armbånd, særlig for treningsbruk, leder an i markedet for kroppsnær teknologi. Innen 2020 kommer imidlertid smartklokkene til å forbigå denne produktkategorien.

LEDEREN: Fitbit leder i et kraftig voksende marked. Apple er nestemann på lista.

Voldsom vekst for kroppsnært

Fitbit og Apple Watch leder an i et marked som vokste med 174 prosent fra 2014 til 2015.

Markedsanalytikerne i IDC har kikket på markedet for smartklokker og annen kroppsnær teknologi, og har funnet et marked i kraftig vekst. Det er treningsarmbånd med Fitbit i spissen, i tillegg til fjorårets Apple Watch-lansering som drar opp veksten.

Tresifret vekst

Bare i fjerde kvartal 2015 – julegavekvartalet – kunne IDC registrere en oppgang på 126,9 prosent i forhold til samme periode året før. Samtidig viser selskapets tall at i antall enheter økte totalene fra 12,1 millioner enheter i siste kvartal i 2014 til 27,7 millioner enheter i samme periode i 2015.

For hele året rapporterer IDC at det totalt ble levert 78,1 millioner enheter, som altså er en oppgang på hele 171,6 prosent i forhold til året før.

«Tresifret økning viser at interessen er kraftig økende, både blant forbrukerne og leverandørene», sa Ramon Llamas i IDC i en melding.

Plass til flere

Llamas peker videre på at slike produkter ikke bare er for de teknofile og tidlige brukerne, men at også massemarkedet viser stor interesse. Det er heller ikke vanskelig å sette denne interessen i de bredere deler av markedet i sammenheng med at Apple kom på banen i løpet av 2015, med sin Apple Watch. Det trenger likevel ikke å stoppe der.

IDC-representanten forklarer at ettersom markedet likevel ikke er mettet, er det stadig plass til flere – både nye leverandører, nye formfaktorer, nye anvendelser og nye apper. Dette mener han vil drive markedet videre framover.

«Det som er sikkert, er mer innovasjon og utvikling. Markedet kommer bare så langt med ’jeg-også-produkter’ og etterligninger. Sluttbrukerne forventer å få forbedringer fra det de har nå, og nye anvendelser vil anspore til utskifting og økt utbredelse», sa Llamas.

Fitbit i teten

Tallene som IDC presenterte viste at det er treningsarmbåndsleverandøren Fitbit som holder ledelsen i dette markedet. Selv om selskapets markedsandel falt fra 43,9 prosent i fjerde kvartal 2014 til 29,5 prosent i 2015, opplevde Fitbit samtidig en økning på 52,8 prosent i antall leverte enheter, fra 5,3 millioner i 2014 til 8,1 millioner i 2015.

I IDCs oversikt finner vi Apple på andreplass med totalt 4,1 millioner leverte enheter i fjerde kvartal 2015, noe sikret selskapet en markedsandel på 15 prosent. Her finnes det naturligvis ingen veksttall, siden selskapet kom på banen i løpet av sist år.

Etter disse to kommer det kinesiske Xiaomi, Samsung og Garmin med markedsandeler under 10 prosent. Den absolutt største «leverandøren» på oversikten er likevel Andre, med 10,3 millioner enheter levert i fjerde kvartal 2015, noe som tilsvarer en markedsandel på solide 37,4 prosent.

Les om: