It flytter hjemmefra

It flytter hjemmefra

Applikasjonene kommer til å flyttes ut av huset, til Verdensveven. Ikke i morgen, men kanskje i overmorgen. Det vil snu it-avdelingene opp-ned.

Software-as-a-service er uttrykket. Det betyr at istedenfor å lisensiere programvare som produkter, vil bedrifter og privatpersoner bruke dem over nettet. Det er en bedre løsning fordi kundene slipper engangskostnader, plattformforvaltning og drift. It-bruk vil ligne på strømbruk eller vannbruk, pay-as-you-go. Bruk og produksjon vil bli atskilt. Analogien er ikke helt god fordi it-bruk involverer så mye annet enn applikasjoner og datamaskiner, men det holder for mitt formål akkurat nå.

Google er det fremste eksemplet på at dette går an. De har klart å etablere applikasjoner og installasjoner som ser ut til å vokse uten grenser, leverer informasjon praktisk talt uten venting, betjener millioner av brukere samtidig og aldri går ned. Hvordan gjør de det? Det er det ingen utenom dem selv som vet, men de har bygget et stabilt og skalerbart system med stor ytelse ut fra standardiserte, ikke så stabile komponenter. Komponenter som er tilgjengelig for alle. Et mysterium?

Vi er i en tidlig fase. Det vil ta 5-10 år før modellen vil slå gjennom for alvor. Det er ikke så rart, it-landskapet forandrer seg langsomt som isbreer. Mange store bedrifter bruker fortsatt COBOL-programmer på stormaskiner, skrevet på 70- og 80-tallet. Og har ingen planer om å skifte dem ut.

Fortsatt dominerer modellen software-as-a-product. Gartner anslår at software-as-a-service utgjør mindre enn 10 prosent av omsetningen i programvaremarkedet. Men omsetningen øker med 20 prosent i året, og det vil monne i et tiårs-perspektiv. Dessuten er Google slett ikke alene på banen, programvare kan kjøpes som tjenester fra en rekke kilder som salesforce.com, NetSuite og mange andre. I hvert fall ett norsk selskap har også markert seg, 24SevenOffice fra Skien som tilbyr CRM, prosjektstyring, ordre/faktura med mer (www.24sevenoffice.com).

Kan hende at dine tanker vandrer i retning ASP, application services providers, som forsøkte å få til det samme i dotcom-tiden på slutten av 90-tallet. Noen kalte ASP for Aksje Spekulasjons Prosjekt. På et tidspunkt fantes det omtrent tyve håpefulle i dette markedet. De fleste av dem er borte nå.

De mislyktes fordi teknologien og forståelsen ikke var moden dengang. De forsøkte å tilby applikasjoner over nettet som var skrevet for in-house bruk, og det er feil. Skal modellen virke, må den basere seg på applikasjoner som har en gjennomstandardisert innmat ("motor") og en fullt fleksibel grenseflate mot brukerne. Ingen er fornøyd med løsninger som ikke lar seg tilpasse til deres behov og smak. ASPene valgte å skreddersy sine løsninger kunde for kunde, og det ble for dyrt, de klarte aldri å tjene penger. Integrasjon med applikasjoner bedriftene hadde fra før, var et uløst problem. Dessuten var mange kunder mistenksomme mot ukjente, nystartede firmaer med en uprøvd modell.

Alt dette er forandret. Nå vet vi bedre hvordan software-as-a-service skal implementeres. De store gutta i bransjen er kommet på banen. Oracle snakker mye om modellen, Microsoft jobber med sin "Live-serie" som vil gi tilnærmet full funksjonalitet over nettet, IBM er der, SAP er der. Ingen av dem ønsker å bli "Siebeled". CRM-giganten Siebel skjønte altfor sent at salesforce.com sin nettbaserte løsning hadde noe for seg. Lenge var de skråsikre på at nettopp kundehåndtering skulle være en in-house applikasjon. Men Salesforce viste noe annet, og da Siebel lanserte en nettbasert variant, var det kjørt. Nå er Siebel spist av Oracle som vet hvordan en slipestein skal dras. Programmer som vare og som service er to beslektede, men ganske ulike ting.

Flyttes applikasjoner over til Verdensveven, må it-avdelingene slanke seg kraftig. Oppgaver som installering av programvare i stadig nye versjoner pluss all plattformforvaltning og drift vil flyttes over til leverandører. Folk vil også måtte flytte på seg. De som blir igjen må bli kløppere på arbeidsprosesser og tjenestekjøp – områder de fleste it-avdelinger i dag ikke kan så mye om. Nicolas Carr, som hisset en verden på seg med artikkelen "It does not matter" slår det fast: "The era of corporate computing is over". It som bransje holder på å bli moden. Bedriftene kommer til å bruke mye mer it enn i dag, men de vil ikke produsere det selv.

hidas@online.no