- It fordummer skolen

It-optimisme kan ødelegge skolen, hevder en tidligere direktør for et it-selskap. Tull, tøv og vås, mener ekspert på e-læring.

Publisert Sist oppdatert

Espen Holm har mange år på ryggen i IBM og er tidligere direktør i selskapet XIT. Han har også skrevet boka "Intelligente idioter" om ukritisk data-optimisme i skolen.

I Aftenposten i dag langer Holm ut mot myndighetenes opp-prioritering av it i skolen.

I den nye læreplanen er "digital kompetanse" definert som en grunnleggende ferdighet, og blir altså et fag med samme viktigshetsgrad som norsk og matematikk.

Det er en fullstendig feilslått politikk, mener Holm.

- Man betaler enorme summer til noe som fører til lavere læringseffekt, sier Holm til Aftenposten.

- Mister autoritet

Fokuset på data bidrar til at lærerne mister autoritet, mener Holm. Han hevder at elevenes resultater svekkes hvis pc-en brukes mer en en gang i uka. Holm får støtte av førsteamanuensis Lars Vavik ved Høgskolen i Haugesund.

- Pc og digital kompetanse skal inn, men hva skal ut, spør Vavik.

Vavik og Holm refererer til en undersøkelse presentert i det seriøse tyske ukemagasinet Der Spiegel. "Jo mer ved datamaskinen, desto dummere" var overskriften i Der Spiegel-artikkelen. To forskere ved Intsitutt for økonomiforskning i München har kommet fram til at omfattende pc-bruk i skolen kan slå negativt ut på undervisningen.

- Krangefant

Morten Søby er seksjonsleder i Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning (ITU). Han har vært i disputt med Espen Holm før.

- Holm er en notorisk krangefant og han viser til gamle studier. De tyske økonomene er ikke eksperter på pedagogikk og har bearbeidet OECD-tall fra 2000. Så har de kvernet talllene på sin måte og kommet fram til helt andre resultater. OECD kom nemlig fram til at elevene fikk bedre resultater på skolen hvis de hadde pc hjemme.

Ifølge Søby er det ikke teknologien som er problemet, men at skolen fortsatt har digitale startvansker.

- Du får dårlig læring his du mangler ressurser. Hvis man har digitale verktøty, men ikke lærere med digital kompetanse og heller ikke en klar strategi fra skoleeier, blir det selvfølgelig problemer, sier Søby.

Plunder og heft

Men hvis det ikke er skikk på papir, blyanter og skolebøker, går det utover undervisningen. Slik er det også med digitale verktøy, mener Søby.

- Det er en reell situasjon at det fort blir mye plunder og heft for lærere med mange gjøremål. Men det blir for enkelt å si at det betyr at det ikke er noen fremtid for digitale verktøy, sier pedagogen.

Søby nevner et eksempel fra Vahl skole i Oslo, der 90 prosent av elevene har fremmedspråklig bakgrunn. Elevene der har startet skriveundervisningen med å skrive på tastaturet, og det har gitt gode resultater. Også Sagene skole bruker denne metodikken.

Ti år til

- Hele kjeden må fungere, skal man høste fruktene av digitale verktøy. Ellers kan resultatet bli motsatt. Og dette tar tid. I en omfattende internasjonal pedagogisk forskningsrapport konkluderes det med at først i 2016 vil digitale verktøy være integrert like naturlig som de analoge hjelpemidlene i snittskolene i Europa, Canada, USA, Singpore og Hong Kong.

Les også:

Og hva har du lært på skolen i dag?