Gikk tre dager uten trygghetsalarm

Gerd (83) byttet til ip-telefoni, men fikk ikke vite at det kunne få konsekvenser for trygghetsalarmen.

Publisert Sist oppdatert

Gerd Brøntorp (83) bor alene og har trygghetsalarm. Hun fikk tilbud om billigere telefon på nett da borettslaget inngikk avtale med Get for TV og internett. Det var hun glad for. Men en torsdag kveld da hun satt og så på tv ble skjermen plutselig svart. Hun forsøkte å ringe Get, men telefonen var død.

Heldigvis hadde Brøntorp mobiltelefon, og etter tre kvarter i kø fikk hun svar hos selskapet. Get fortalte henne at utstyret var for gammelt, og måtte skiftes ut. De skulle sende noen.

- Jeg fikk ikke greie på noe, det var "bare sånn det var", sier hun.

På lørdag kom Get og byttet utstyret. Da hadde Brøntorp vært uten telefon i tre dager Trygghetsalarm krever at telefonen virker. En nabo som også har trygghetsalarm hadde det samme problemet.

- Når de la om til Get ble vi spurt om vi ville ha telefon på nett. Det var billigere, og de koblet trygghetsalarmen til den, forteller Brøntorp.

Men ingen fortale henne at trygghetsalarmen ikke virker hvis strømmen går. Dette fikk hun vite da hun igjen tok kontakt med Get. Brøntorp ble fortalt at hun skulle få høre fra Telenor om å få bytte til analog linje for telefon. Siden da har det gått tre uker uten et ord.

- Jeg har fortsatt telefon fra Get, men har heldigvis ikke hatt behov for alarmen. Men om det blir strømbrudd så virker den ikke, forteller Brøntorp.

Kjent problem

Problematikken rundt ip-telefoni og trygghetsalarmer er godt kjent i bransjen. Ip-telefoni anbefales ikke dersom det er trygghetsalarm i boligen. Ip-telefon er avhengig av strøm og it-infrastruktur både i hjemmet og hos leverandøren.

Andre problemer kan være ventetid på nettverk og borettslagsrutere, som kan skape mange problemer på grunn av ulike sikkerhetsinnstillinger.

For eksempel leverer flere leverandører rutere som blokkerer mye trafikk og som baserer seg på dynamiske ip-adresser. Trygghetsalarm på ip krever statiske ip-adresser og åpne nettverksporter.

Hjelp24 er en av flere virksomheter som leverer trygghetsalarmer og tilhørende tjenester i Norge. Supportansvarlig John Arild Berge forteller at selskapet for rundt syv år siden kjørte en testrunde med trygghetsalarm over ip-telefon hvor det så ut som om ting virket fint. Så testet de med flere leverandører av ip-telefoni, og problemene kom til overflaten.

- Det virket dårlig. I beste fall ble det ustabilt, og om strømmen gikk virket det ikke i det hele tatt. Da satte vi krav om analog linje, forteller Berge.

Ifølge Berge er det viktig at borettslagene ikke kutter ut kobberledningene. Dette er også en problemstilling i forhold til nybygg, hvor alt ofte går på ip-linjer, og hvor det kan være vanskelig å få tilgang på analoge linjer.

- Gamle boliger er ikke noe problem. Det er nye bygg uten analoge linjer som er problemet, sier Berge.

Han kjenner ikke til konkrete saker hvor hjelpen ikke har kommet eller kommet for sent på grunn av problemer forårsaket av trygghetsalarm over ip-telefoni, men opplyser at det ofte er mange misforståelser rundt dette.

- Eldre damer vet ofte ikke hvem som leverer telefon, og funker alarmen der og da, så tar man det for gitt at det virker, sier Berge.

Må selv bytte leverandør

Dersom en bruker av trygghetsalarm har ip-telefoni i bunnen, så er det brukeren selv som må bytte til analog linje. Hjelp24 opplyser at de prøver å unngå å bruke mye tid på slike saker, da det er stor pågang og arbeidet må skje så raskt som mulig.

- Men ringer de inn så forteller vi dem konkret hva de må spørre om, forteller Berge.

Leverandører av bredbånd og ip-telefoni har selv tatt tak i saken, og ifølge Hjelp24 skulle Get holde tilbake analoge linjer for brukere med trygghetsalarm. Det fungerte greit en stund, men så snudde selskapet, og droppet analoge linjer.

- Get skulle fase ut analoge tjenester, og ikke ta opp brukere av trygghetsalarm på ip-telefoni. Men det viktigste er at brukerne har mulighet til å bytte til Telenor, sier Berge.

Get bekrefter via epost at de har avviklet en av sine eldre analoge telefoniplattformer. Det var denne løsningen Brøntorp hadde før hun ble konvertert til ip-telefon.

- Mennesker gjør feil. Men det blir fanget opp, og det er det viktigste, sier Berge.

Han forteller videre at trygghetsalarmer blir fanget opp i logger hos Get og Telenor. Alt i alt har han et positivt inntrykk av Get.

- De har stått på. Det setter jeg pris på. Det gjør våre brukere tryggere, forteller Berge.

Trygghetsalarm

Trygghetsalarm er en varslingstjeneste og nødalarm hvor brukere kan tilkalle hjelp i form av hjemmesykepleie. Alarmen kan være kommunal, privat eller oppkoblet av Hjelpemiddelsentralen, og er betjent via et smykke, armbånd, knapp eller snor.

IP-telefoni

IP-telefoni sender telefonsamtaler som datapakker over et IP-nettverk. Slike tjenester har vært i bruk siden 1998, men skjøt ikke fart før utbygging av bredbånd fra 2004. De fleste leverandører av bredbånd tilbyr også IP-telefoni.