- It-avdelingens største mareritt

- It-avdelingens største mareritt

Den danske kommunen Hillerød har mistet sentrale pasientdata for alltid.

I flere dager har it-systemene for hjemmepleie og eldreomsorg i Hillerød kommune i Danmark vært nede. Heller ikke backup-systemet fungerte.

- Alt som kunne gå galt, gikk galt, forteller it-sjefen i kommunen.

Verst av alt er at det ser ut at en del informasjon har gått tapt for alltid. Ifølge it-avdelingen er alle journaler fra hjemmesykepleie og eldreomsorg i kommunen forsvunnet. Det betyr at kommunen har mistet alle opplysninger og informasjon om hvilken hjelp som gis hvor.

Største mareritt

Hjelpen kan også utebli for noen av innbyggere i løpet av de første ukene i Hillerød, skriver Frederiksborg Amts Avis.

- Det er en tung sak, og det er it-avdelingens største mareritt, sier it-koordinator i Hillerød Kommune, Gitte Femerling til avisen.

- Serveren, hvor dataene var lagret, gikk ned. Den kom rimelig fort opp igjen, men dataene var så skadet at de ikke kunne brukes lenger. Også backup-delen viste seg også å være ødelagt. Man blir litt paranoid og sjokkert over at det kan skje, sier Femerling.

Datakollapser

- Vår leverandør av omsorgssystemet har skrevet ut en del av de ødelagte dataene. Dermed kan vi i alle fall få en oversikt over hvilke journaler som har gått tapt, sier han.

Eldrerådet i kommunen reagerer sterkt på hendelsen.

- Det er ytterst kritikkverdig at man ikke sørger for at det i det hvert fall er en god backup-løsning. Slike datakollapser kan være katastrofalt for de som er avhengig av å få hjelp, spesielt de som nylig er utskrevet fra sykeshus og trenger både mat og tilsyn, sier eldrerådets formann, Bente Herner Sonnes.

Kommunen har nå startet en tjeneste hvor folk kan ringe inn når de trenger hjelp.

Les mer om helse og it på Computerworld Helse.