Slik kan du bli mer effektiv på jobb

Slik kan du bli mer effektiv på jobb

GUIDE: Vi har tipsene som kan gjøre deg mer effektiv og mindre sliten på jobb.

Stadig flere har en jobb hvor man blir sittende plantet på en kontorstol, stirrende inn i en eller flere skjermer, dag ut og dag inn. Det mange ikke tenker på, er å gjøre alle timene i stolen så behagelige og så lite belastende på kroppen som mulig. Det er nemlig ikke bare å skyve stolen inn under skrivebordet, kikke ned på skjermen og sette å i gang. I denne saken gir vi deg et lite knippe enkle tips som kan gjøre arbeidsdagen din sunnere og mindre slitsom.

Ikke bare kan en runde med omorganisering og effektivisering av pulten din gjøre ting med behagelig, det kan også gjøre deg mer produktiv og opplagt. Det kan være verdt å ha med i tankene om du kvier deg for å ta turen til sjefens kontor for å be om litt penger eller utstyr for å forbedre skrivebordssituasjonen din. Samtidig som det kanskje kan bidra til at du har mindre dårlig samvittighet for alt du ikke fikk gjort i løpet av dagen – fordi du faktisk har blitt effektiv nok til å få unna mer jobb. Det er ikke dermed sagt at du ikke fortsatt skal ta deg en liten pause og strekke på bena i ny og ne.

Det beste med flere av tipsene er at de ikke trenger å være spesielt dyre eller vanskelige å gjennomføre.

Glem stolen?

I de senere år har vi sett en rekke bedrifter som eksperimenterer med alternative kontorløsninger. Det kan være åpent landskap, eller at den enkelte ansatte ikke har sitt eget skrivebord, men må finne seg første og beste som er ledig. Det er også de som forsøker å sløyfe den klassiske løsningen med skrivebord og stol, hvor de ansatte gjerne skal stå og jobbe store deler av dagen. I perioder kan sistnevnte sikkert være fint både for ryggen og for kaloriforbrenningen, men om det er mer effektivt er en annen sak.

Ifølge Dr. Alan Hedge, som jobber med ergonomi ved Cornell-universitetet i USA, bruker man rundt 20 prosent mindre energi på å sitte og jobbe. Det gjør at man har mer overskudd og blir mer effektiv. Ikke dermed sagt at man skal sitte pal ved skrivebordet hele dagen.

Romforskningsorganisasjonen NASA har forsket seg frem til det de tror er den beste løsningen. De har gått for en kombinasjon hvor man bytter litt på å jobbe sittende og stående, og hvor man heller fokuserer mye på å jevnlig bytte sitteposisjon og å bevege seg.

– Vi har ikke valgt å enten sitte eller å stå hele dagen. Det som er viktig er å bytte sittestilling. Vi må legge oss til en rutine hvor vi beveger oss, og at vi beveger hver minste lille del av kroppen, sier Dr. Joan Vernikos, som tidligere blant annet har forsket på gravitasjonens effekt på kroppen, til amerikanske Computerworld.

LES OGSÅ:

TEST: Contour Design RollerMouse Free2 - Smartere alternativ til mus

Øverst på begge de to forskernes lister står det å finne frem til en behagelig stol- og skrivebordskombinasjon. Et viktig element her er at stolen må ha god korsryggsstøtte, og at den har gode justeringsmuligheter. Det er også viktig å reise seg opp og bevege seg mye i løpet av dagen. Hedge anbefaler små pauser så ofte som hvert tyvende minutt, for å bevege kroppen litt, og en litt lengre pause en gang i timen, hvor man går litt rundt og gjør noe annet enn å stirre inn i pc-skjermen.

Det er nok ikke alle som har muligheten til å ta så hyppige pauser i løpet av dagen. Og om man har det, kvier man seg kanskje likevel litt for å gjøre det. Hva vil kollegene tro om deg, når du stadig flytter deg bort fra skrivebordet? Det burde man droppe å tenke stort på, for det at man bør opp og bevege på seg relativt jevnlig er det liten tvil om. Da kvikner kroppen til, man får beveget musklene litt og man ender opp gjerne opp med å bli mer effektiv i det man setter seg ned for å jobbe videre.

Faktisk viser forskning at ansatte som legger seg til en slik rutine i arbeidsdagen, er opptil 15 prosent mer effektive – og det uten av det koster en krone. For mange kan det dermed være en billigere og vel så effektiv løsning som avanserte stoler og skrivebord, og alskens dyre ergonomiprodukter.

IT-Helse