Slik samarbeider 110 og 113

Brannvesen og helsevesen kan samarbeide sømløst via sine systemer. Det sørger Sandefjordselskapet Locus for.

Publisert Sist oppdatert

SANDEFJORD/OSLO: Det smeller på E18. Det lille øyeblikket Jan brukte på å bytte fra skurrete P1-signaler til cd-en med Eagles, touchet han så vidt innom autovernet, fikk skrens på bilen, og endte opp sidelengs. Midt i motorveien.

Bilen bak har ikke nubbsjans, rekker bare å bremse litt og treffer, i en hastighet på 70 km/t. Bilen bak der igjen klamret seg brått til bremsene og klarte såvidt å stoppe i tide. Men bråbremsingen gikk hardt utover nakken, som fikk seg en real sleng.

Kaos råder. Kine, føreren av den bakerste bilen, har noen forferdelige nakkesmerter, men klarer å bevege seg. Skjelven åpner hun bildøra.

Det er dønn stille. Ikke en lyd. Det ryker fra panseret til bilen foran.

Kine strekker seg inn i bilen, griper tak i mobilen. Stillheten taler for seg. Her trengs hjelp. 113 tastes. I det samtalen fra Kine når Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK), settes det i gang litt av et apparat. Samtalen er allerede sporet med en cirka-plassering, nå er det opp til Kine å spesifisere konkret hvor de er og hva som har skjedd.

Mer om dette senere.

Full oversikt

Vi er tilbake i virkeligheten et lite øyeblikk. Selv om mørke og regntunge skyer truer noen mil unna, skinner sola klart og tydelig i Sandefjord.

Direktør for Locus' avdeling for offentlig sikkerhet, Trond K. Nerdal, og hans utviklerkollega Sturle Furland, forklarer ivrig hvordan AMKs systemer fungerer. Og brannvesenets. De leverer «hele verdikjeden» av slikt teknisk utstyr til AMK og brann, og eier tjenesten, selv om helse- og brannvesenet drifter sine respektive systemene selv.

I systemet har AMK full oversikt over egen flåte på et kart, alt fra biler til motorsykler og helikoptere. Uavhengig av hvilket distrikt, med unntak av Oslo/Akershus, men sistnevnte er i gang med å utrede om også de skal følge det samme sporet.

AMK kan også, om de vil, se brannvesenets ressurser. Det kan være praktisk, ettersom brannvesenet ofte kommer først frem til steder det brenner, der det ofte trengs ambulanse. Brannvesenet kan også se AMKs ressurser om de vil. Og deres respektive kjøretøy kan også se andre kjøretøy, om de kjører en spørring.

- Det er lagt til rette for kommunikasjon på tvers av 113 og 110, sier Nerdal.

Tause om politiet

Politiet vil Locus helst ikke si noe om. Politiet bruker andre systemer.

- Det vi kan si om politiet, er at Locus stiller med enheter for bilposisjonering til deres eget VTS- system, sier Nerdal.

Det eneste som er på det rene, er at det for politiet er fullt mulig å koble seg på via sine systemer for å få tilsvarende oversikt. Der de kan se alle andre politibiler i både sitt og andres distrikt, slik de ikke kan i dag, ifølge 22. juli-kommisjonens rapport.

Der de også kan se ambulanser, brannbiler. Redningshelikopter og redningsbåter. Ja, til og med andre båter utrustet med AIS, om de vil. Det er i så i praksis fall snakk om en omkonfigurering.

Nok om det, vi respekterer ønsket om å ikke snakke om politiet, og ser i stedet nærmere på systemene AMK og brannvesen bruker. Flere sammenvevde systemer, bygget basert på ønsker fra kundene, der et kart og bilposisjonering danner fundamentet.

Robuste maskiner

Klienten heter Transmed hos AMK, Transmobile PC i medisinske farkoster. De fleste farkostene bruker terminaler fra finske Sunit, helikopterne bruker Toughbook fra Panasonic - som også flere av kommandobilene til brannvesenet bruker til sine tilsvarende systemer, Transfire og Transfire PC. Brannvesenet kan også få opp ekstra kartinformasjon, som bygningskart eller informasjon om eventuell eksplosjonsfare grunnet lagring av gasstanker.

Maskinvaren er valgt med omhu. Den må fungere når det brenner på dass.

- Vi prøver å være innovative på kundens vegne, og samtidig konservativt teknologikåte. Det skal fungere når du virkelig trenger det, derfor må det være robust, sier Nerdal.

Enkelte av pc-ene har fungert i over 70.000 timer.

Kommunikasjonen går via GSM, men har også støtte for SDS-meldinger fra Tetra, altså nødnettets variant av SMS for GSM. Det er igangsatt et prosjekt or å teste Tetra over IP.

Fordelene ved å ha en såpass samordnet flåtestyring, er mange. La oss for eksempel si en ambulanse fra Kristiansand haster seg til Rikshospitalet med en pasient. På vei tilbake sørover, med tom båre, skjer det et uhell i Vestfold, der denne Kristiansand-ambulansen tilfeldigvis er nærmest. Da kan AMK-sentralen som styrer Vestfold-trafikken se denne sørlandske ambulansen på sin skjerm, og tilkalle denne til oppdraget.

Sekundene teller.

- En pioner

Tilbake til den hypotetiske trafikkulykken. Brannvesenet, som har fått overført meldingen direkte fra AMK, var nærmest, og er først på stedet. Det var tre biler som fikk oppdraget fra brannvesenets alarmsentral, det tikket inn med konkret kartanvisning i Sunit-pc-ene i de respektive bilene.

Så kommer det to ambulanser. De har i likhet med brannvesenet fått kartreferansen fra Kine, men har valgt å stille inn terminaler til å kjøre mot brannbilene som allerede er ankommet.

Det kan jo hende det er fare for eksplosjon lengst der fremme.

Ambulansesjåførene er nogenlunde forberedt på hva som er i vente. Bilulykke, stod det på terminalen. Minst tre skadde. To av dem livløse.

Etter at brannvesenet har sikret at tilløp til brann er slukket, blir det åpenbart for det medisinske personellet på stedet, at Jan i den fremste bilen trenger et redningshelikopter sporenstreks. Han er bevisstløs, og det er så vidt han puster. Pulsen er farlig lav, kan AMK lese i ambulansejournalen.

All relevant informasjon overføres Toughbook-laptopen i redningshelikopteret, som igjen sikter seg inn på sitt kart på de to ambulansene på åstedet, hvor de ikke spesielt lang tid senere lander - midt på motorveien, med kirurgisk presisjon.

Jan føres raskt ombord og sendes rett til nærmeste storsykehus, legene er klare.

Personen fra den midterste bilen er samtidig på vei inn i ene ambulansen. Han har såvidt kommet til bevissthet igjen, og mumler lavt og uforståelig. Mens den andre ambulansen er i gang med å oppdatere ambulansejournalen om Kines whiplash og sjokkskader.

- Helsevesenet har vært en pioner. De var tidlig ute med skjermer med tekst i ambulansene, og også tidlig ute med kartsystem i bilene, sier Nerdal.

Ambulanser har vært utrustet med GPS siden 1993.