Telenor med enorm helsekontrakt

Skal levere telekom til alle helseforetakene her til lands, betyr 120 millioner årlig.

Publisert Sist oppdatert

Telenor har forhandlet frem en gullkantet avtale med Helseforetakenes Innkjøpsservice AS (HINAS) på vegne av alle landets fire regionale helseforetak.

Enden på visa er at telegiganten skal levere telefonitjenester på fast- og mobiltelefon og kommunikasjonsløsninger som «Mobilt bedriftsnett» og «Samordnet kommunikasjon», skriver de i en pressemelding.

Største

Verdien er på 120 millioner kroner årlig, som gjør den til den største telefoniavtalen selskapet har i Norge.

- Samarbeidet med helseforetakene utgjør grunnmuren i vår helsesatsing. Vi ser frem til å videreføre spennende prosjekter og bidra til bedre samhandling og effektive arbeidsprosesser i helsevesenet. Samtidig skal vi være en god rådgiver for bransjen, og vi vil blant annet fortsette å arrangere faglige samlinger for helseforetakene, sier Bjørn Ivar Moen, leder for bedriftsmarkedet i Telenor.

Helsesatsning

- For helseforetakene er formålet med avtalen å oppnå kostnadseffektivitet og fleksibilitet knyttet til telefontjenestene, samt sikre en stabil og driftssikker taleløsning. I tillegg er det vesentlig for helseforetakene å ha kommunikasjonsløsninger som bidrar til å effektivisere organisasjonen. Telenors betjeningsmodell, deres kompetanse innenfor telefoni og satsingen på helsesektoren var blant de viktigste årsakene til at de ble valgt, sier Trond Skorstad, rådgiver i HINAS.

Telenors 4G-pilot ble kjørt i helsesektoren.

Den nye avtalen trer i kraft 16. januar, med varighet på to år og opsjon på to år. Telenor bruker underleverandørene Kjedehuset, SmartPhones, Linus, NewLearning og 1881.