Topplagene klare til bartekamp

Topplagene klare til bartekamp

Spiss barberhøvelen, snart er det ny konkurranse om årets it-bart!

– Vi må jo prøve å følge opp suksessen fra i fjor, sier Kjetil Storvik, teamleder for bartelaget til Steria.

I fjor var det Steria som samlet som lag klarte å konkurrere seg til en førsteplass i Computerworlds Movember-konkurranse. Deres sum endte helt til slutt på kr 44.213, snaue 790 kroner foran storkonkurrenten Dells lag Mo-Dell.

Innen individuelle barter, var det likevel Microsofts sjefsmustasjfører Ørjan Steindal som vant, etter en knallhard fight mot Dells bartegeneral Andreas Haug.

Også i år blir det konkurranse! Se faktaboks nederst i saken.

Lang ansienitet

Åkkesom er Storvik klar for å lede Steria til nok en lagseier og kanskje også en individuell seier i årets Movember-konkurranse. Selv stiller han «litt utenfor» konkurransen.

– Selv har jeg en 30 år gammel snurrebart som henger på meg, og har nok ikke tenkt til å nullstille denne.

– Med all den abarteerfaringen blir du altså å regne som en slags mustasje-coach for laget?

– Ja, jeg har i alle fall erfaring med bruk av ulike typer bartevoks. Nå er det ikke alle som rekker å få så lang bart at man egentlig får bruk for akkurat det, men i det lange løp trenges det absolutt.

– Hvor lang er denne snurrebarten din?

– Den trimmes jevnlig for å være helt optimal, men det er vel en 3–4 centimeter utenfor det normale området, sier Storvik.

Største norske nettverk

Som en slags trenerassistent har den erfarne barte-profilen fått med seg navnebror Kjetil Røe, som skal delta i konkurransen. Utover det har ikke hovedtreneren foreløpig oversikt over hvor mange som blir å se med hårete lepper i Sterias lokaler i måneden som kommer.

– Vi har egentlig ikke helt startet markedsføringen ennå, så jeg har foreløpig ikke tall på hvor mange som blir med.

Ifølge Fredrik Bjørlo, kampanjeleder i Movember Norge, var fjorårets bartekamp i it-bransjen svært nyttig også for menns underliv. 483 registrerte seg i fagnettverket It-Barten, og totalt bidro datamustasjene med 382.000 kroner til menns helse.

– Med det var It-barten Norges mest innbringende bartenettverk og nummer 70 globalt. Vi er overveldet av støtten fra norsk it-bransje, sier Bjørlo.

Nettverket har vakt oppsikt internt i de innerste Movember-kretsene, og det ryktes at den interne konkurransen blant norske it-folk nå kan bli forsøkt innført andre steder i verden.

MELD DEG INN I IT-BARTEN HER!

Allerede stort lag

Dell, som lagmessig altså lå noen skarve kroner bak Steria, er ivrige og klare for å bli kongen på haugen i år. Allerede nå, mangfoldige dager før 1. Movember, har de samlet inn en hær som bør få konkurrerende lag til å skjelve i nesehårene.

-I fjor var det kanskje bare jeg som var klar på denne tiden. Da var vi 20 som startet å samle bart 1. november, også ble det litt gruppering utover. Men i år har vi tenkt til å være mer i forkant, sier lagfører Andreas Haug.

Allerede har Dell-laget vært i dialog med Movember-administrasjonen i Norge og dessuten hatt besøk av en britisk-talende representant fra Movember-stiftelsen. De har også hatt et særdeles vellykket allmøte med kolleger.

– Det hadde jeg og min nestkommanderende, Kenneth, en liten presentasjon og pratet om hva vi skal gjøre. Vi vervet en del folk, så vi er over 40 allerede nå. Vi har med hele ledergruppa, inkludert administrerende. Jeg tror vi skal klare å runde 50, og vi har også 13 damer som er med.

– Har dere noen konkret strategi, eller skal dere bare la det stå til?

– Vi har litt mer strategi i år. Det er å skape litt action og moro rundt det hele, så vi ikke bare sitter hver for oss og sparer til bart. Vi har litt aktiviteter på jobben, både på kontoret og i bygningen. Vi i Dell har jo bare én etasje, så det er syv etasjer til.

– Hva slags aktiviteter da? Snakker vi barteundervannsrugby eller noe sånt?

– Vi har ikke landet ennå, annet enn tin som går på bart. Vi skal forsøke å få til en bartetrimsesjon en elle to ganger med Gillette.

Alvorlig bakteppe

Videre forteller han at det planlegges aktiviteter i nedre resepsjon, og at de såkalte Mo Sistas, kvinnelige Movember-entusiaster hos Dell, har investert i utstyr for å bake bartepepperkaker.

Han tør ikke helt anslå hvor mye Dell får inn i år, men den fireårige barteveteranen har personlig observert hvordan donasjonene rundt Movember-aksjonen har økt på opp gjennom årene. Tar han dette og legger på det faktum at laget trolig har vokst med 2,5-gangen, mener han at tregangen ikke er uplausibel.

– Også gjelder det å hisse på seg konkurrentene fra i fjor, de beit godt fra seg. Og da gjelder deg også å ha noen hemmelige våpen.

Haug minner samtidig om at Movember også har en mer alvorlig bakside.

– For meg er det vel så viktig at alle lagene i It-Barten samler inn så mye som mulig, sånn at vi alle vinner. Og samtidig som taktikken er å skape blest rundt aksjonen kanskje man kan klare å lure inn en setning om at alle menn over en viss alder burde teste seg for PSA.

Bjørlo støtter opp:

– Bartene er en døråpner for å få folk til å snakke om menns helse. I tillegg samler bartene årlig inn millioner av kroner til forskning og støtteprogrammer for prostatakreft, testikkelkreft og psykisk helse, sier han.

– På mange arbeidsplasser har bartene blitt et viktigere internkulturtiltak enn kaffeautomaten, fredagspilsen og strategisamlingene. Kollegaer danner et bedriftslag og konkurrere internt og eksternt om å samle inn mest penger

Movember-ambassadør for tredje år på rad, Thea Olsen, forteller at mange kvinnfolk støtter opp:

– I Movember blir menn vandrende og pratende plakater som bidrar til å synliggjøre temaet og samle inn penger til kreftforskning. Vi Mo Sistas står helhjertet ved våre menn, sprer budskapet, støtter saken og hyller alle bartene. Intet er så sexy som en velfrisert mustasje i Movember.

Skal dingle godt

Det var Microsofts lag «Raff med bart!» som kom på tredjeplass i fjorårets mustasjekamp. Til gjengjeld var det deres lagleder Ørjan Steindal som endte opp med den individuelt mest innbringende barten etter et dramatisk oppløp som strakk seg helt til siste minutt.

Dermed var det Steindal som fikk trofeet (en raff elektrisk påfugl), men i år er det kollega Pedro Dias som overtar kapteinsbåndet i selskapet.

– Ja, det er jeg som er barte-fantomet, bekrefter han.

– Ja, jeg kan godt fortelle om strategien. Hvor var det du ringte fra igjen?, sier Pedro, som tydeligvis vil forsikre seg om at det ikke er en beinhard mustasje-konkurrent som prøver seg på hårete industrispionasje.

Akkurat nå er status at Microsoft-laget er i store og dype forhandlinger om hvem som skal gjøre hva.

– Vi har en slagplan. Kort fortalt har vi tenkt til å erverve så mange som mulig her i huset for å gå til anskaffelse av den flotte ansiktspryden barten er. De skal vokse seg lange og hårete og dingle godt fra nesten, sier Dias.

I likhet med Dell har også Microsoft en ambassadør i hver avdeling.

– Ambassadøren skal passe på at vi får gjennomført riktig. Fot motivasjonens del skal vi finne gode bartehistorier som hver ambassadør formidler videre. Det er mulig vi også prøver å få til en intern webside hvor vi kan heie og kjøre motiverende løssnakk, det er viktig det også.

Salg av løsbart

Hos Microsoft skal Mo Sistas engasjeres via en hårete internkonkurranse.

– Vi har store planer om å ta bilder i starten av måneden og la damene få være med å gjette hvordan disse bartene vil se ut. Damene må betale litt for å være med i konkurransen, og dem som får mest riktig treff eller nærmest match stikker av med seieren, sier sjefsmustasjeføreren til Microsoft.

– I tillegg skal vi ha et lite utsalg av løsbarter.

– Sånn som rød nese-aksjonen med klovneneser?

– Ja, omtrent. Vi legger noen barter i resepsjonen så vi kan motivere dem som er på besøk til å ta med en bart. Vi ville helst ha en bart som så litt ut som C#, men det spørs vel om vi får til det. Ellers kommer det mer fra oss, vi er så vidt i gang og holder fortsatt på å grave frem ideer.

– Du heter jo Pedro Dias, er det noe sånn spansk? Italienere har jo Mari og Luigi, som er velkjente for sin bart, hvordan står det til med din?

– Det er Dias med S, det er portugisisk. Mario og Luigi er italienere, de har flott ansiktspryd. Jeg ser litt ut som en halvdårlig hasjselger, det blir noe pjuskete greier.

Microsofts erkefiende var i fjor lenge HP med lagleder Ulf Rasmussen i spissen. Les alt om fjorårets dramatiske sluttspurt her:

Her er årets it-bart 2012!
I år er Steinar Johnsen, et annet velkjent navn fra fjorårets topplister, kaptein for HP.

PS. Hadde E-Vita vært med i it-barten i fjor, hadde deres Team Frank vært det beste it-laget med enorm margin. Dette laget samlet inn kr. 81.484.

Konkurranse:

  • Også i år blir det hårfin konkurranse.
  • Hovedregelen er enkel: den barten i it-nettverket som individuelt genererer mest cash innen fristen, lørdag 30. november klokka 23:59:59-59, vinner.
  • Hver fredag i november vil Movember i samarbeid med Gillette gi en barbermaskin til den individuelle barten som ligger på førsteplass. Om den som ligger på førsteplass allerede har vunnet en slik maskin, vil maskinen den gjeldende uka gå til andreplassen også videre.
  • Dette året vil vi også hente inn statistikk fra Movember som lar oss avsløre hvilket lag som samlet sett får inn mest cash. Dette laget vil også premieres på slutten av konkurransen. (Statistikken henter vi inn så fort vi klarer etter 30. november kl. 23:59:59-59, men det er ikke 100 prosent sikkert vi får hentet ut lag-statistikk fra systemet på akkuart det nevnte tidspunktet av rent praktiske årsaker.)

Slik deltar du:

1) Registrer deg i det sosiale nettverket Movember.com. Meld deg inn i nettverket kalt «It-barten», som er den norske it-bransjens eget konkurransenettverk. Du kan i tillegg sette opp egne lag, for eksempel for bedriften. (MELD DEG INN I IT-BARTEN HER! )

2) Gjør mustasjen din kjent via dine kanaler. I Computerworlds konkurranse blir det to seiere.

3) Se mer informasjon på movember.com. Der ligger også en stilguide til inspirasjon for din leppekreasjon.

Regler:

Du starter nybarbert 1. november.

Gro bart ut måneden. Kun mustasje, ikke skjegg. Heller ikke flippskjegg. En liten, elegant ansamling rett under underleppen er tillatt. Mustasjen kan ikke nå kinnskjegget, da blir det et skjegg. Mustasjen kan heller ikke nå bunnen av haken, da er det en smultring.

Movember:

Startet i Australia i 2003, har siden spredd seg bredt. Skal sette prostata-kreft på dagsorden

Det store symbolet er bart, som kulminerer i en konkurranse som avgjøres av stemmer og donasjoner. I fjor ble det samlet inn 839 millioner kroner.

Computerworld arrangerer også i år en egen it-bart-fraksjon i konkurransen, som også innebærer innbyrdes konkurranse i it-bart-fraksjonen.

Fjorårets topp ti it-lag:

(NB. Dette er tallene slik de står etter absolutt siste opptelling. I fjorårets vinnersak gikk Computerworld gjennom statistikken 30. november kl. 23:59:59, men nettverket it-barten fortsatte faktisk å vokse litt selv etter denne tidsfristen. Derfor kan tallenes tale variere noe mellom det som står her og det som ble skrevet den gangen)

1. Team Streria, kr. 44.213

2. MoDell, kr. 43.432

3. Raff med bart! (Microsoft), kr. 31.571

4. HP Norge- Converget infrastructure med bart, kr. 23.423

5. Evry Innlandet, kr. 19.440

6. Software InnMovation, kr. 18.492

7. Webstep Avdeling Fokus, kr. 15.400

8. Puzzlepart Appsters, kr. 15.121

9. Avanade Norge BarteBrødre, kr. 13.770

10. Webstep avdeling Bergen, kr. 13.278

IT-Helse