- Ubrukelig som kirurg!

Seksjonsoverlege og kirurg Bjørn Edwin redder til daglig liv med avansert laparoskopisk teknologi. Men nå får han så hatten passer av en elektronisk overlege.

Publisert Sist oppdatert

- Bra jobba, Derek Stiles! Jeg trenger jo ikke engang å fortelle deg hva du skal gjøre, sier sykepleieren som plutselig dukker opp på høyre side av skjermen. Derek Stiles, alias vår testkirurg Bjørn Edwin, senker den elektroniske skalpellen og smiler.

Død pasient

To minutter senere er den erfarne kirurgen godt i gang med å fjerne svulster fra en tynntarm, når assisterende kirurg Sverre Vasli begynner å bli nervøs. – Bør vi ikke gjøre noe med pulsen som begynner å bli faretruende lav?

- Oioi, nå begynner det å bli litt kritisk her, advarer Vasli, men katastrofen er allerede et faktum. Pulsen forsvinner og skjermen går i rødt med beskjeden «Mission failed». Sykepleieren og overlegen på skjermen gir klar beskjed om hva de mener om operasjonen, men Edwin ser ikke ut til å ta kritikken så tungt.

Mest underholdning

«Trauma Center: Second Opinion» er laget for spilleglade tenåringer som vil prøve seg som kirurg, og bruker medisinske uttrykk og verktøy. Betyr det at et slikt dataspill også kan gi reell erfaring til ferske kirurger?

- Spillet er jo innmari morsomt, men også et godt stykke fra virkeligheten. Dette ser ut til å være et rent underholdningsspill som kan sammenlignes med legeserier på tv, men som ikke har noen særlig læringsverdi for leger eller kirurger, sier Edwin.

Han forteller at det i dag brukes elektroniske opplæringsverktøy i avansert kirurgi, som blant annet kan simulere endoskopi og laparoskopiske operasjoner. Den norskutviklede simulatoren SimSurgery er blant disse systemene som kan gi kirurger verdifull trening før de slippes løs på pasienter av kjøtt og blod.

- Dette spillet gir ikke noe reell ferdighetstrening og er selvfølgelig svært forenklet i forhold til virkelige prosedyrer. Men i utgangspunktet kunne denne spillteknikken godt brukes til å drille prosedyrer og for eksempel vise frem case med bilder, veiledning og øving i problemløsing. Foreløpig passer det derimot bedre i sofakroken enn på sykehuset, mener Edwin.

Medisinske mirakler

Til tross for glimrende resultater får den unge legen bare kjeft og ukvemsord i begynnelsen av historien. Så forandres alt når en gammel hvithåret kirurg plutselig dukker opp og forteller vår helt at han ved å tegne en stjerne på skjermen, vil få magiske evner som kan stanse tiden på operasjonsstuen og helbrede pasienter. Magiske evner på operasjonsstuen?

- Nå er det vel på tide å skru opp vanskelighetsgraden, mener Edwin, som begynner å bli lei av å trekke ut glasskår og få «cool»-poeng for å smøre på antibiotika og bandasjere. Så blir det bråstopp. Maskinen nekter å godta kirurgens stjernetegning, på tross av utallige forsøk. Skal Bjørn Edwin aldri få magiske hender?

Stødige hender

«Trauma Center: Second Opinion» er bygget opp rundt den ferske kirurgen Derek Stiles som stiger raskt i gradene fra å fjerne glasskår til å operere kreft i bukspyttkjertelen. Særlig realistisk er spillet altså ikke, men kanskje er det identifiseringen med den ferske kirurgen som får vår assistent Sverre Vasli til å utføre mirakler på det virtuelle operasjonsbordet.

Vasli er to måneder på vei i sin spesialisering ved gastrokirurgisk avdeling på Sørlandet sykehus i Arendal, men gjør allerede kompliserte operasjoner på noen få minutter.

- Skal vi se, skalpell, bort med blodet, sutur. Antibiotikakrem nå igjen, ja vel? Det medisinske her er vel litt tvilsomt, men la gå, sier Vasli. Han er enig med Edwin i at spillet er morsomt, men kanskje ikke den beste opplæringen av vordende kirurger.

Teller ned tiden

Kirurgispillet er laget for den nye generasjonen Nintendo Wii-maskiner med to håndholdte kontroller som registrerer bevegelser i tre dimensjoner. Det betyr at det er slutt på å knote med tastatur eller joystick; her er det presisjon og presise kroppsbevegelser som gjelder.

En ustø hånd synes godt på operasjonssåret, verktøyene kan vris i alle retninger og defibrillatoren må skyves frem mot pasienten med kontrollene. Litt slurv vil du allikevel slippe unna med, ettersom operasjonen må gjennomføres innen tiden på fem minutter som telles ned i hjørnet av skjermen.

Gir ikke opp

Tidsbegrensninger til tross: At tålmodighet også er en dyd i dataspill, viser seg etter Edwins enogtyvende forsøk på å tegne den magiske stjernen. «This is all wrong», insisterer maskinen gang på gang, mens Edwin prøver igjen. Og igjen. Til slutt blir linjene til en perfekt stjerne og maskinen gratulerer.

- Dette er kanskje ikke et sånt spill som du plukker frem og prøver gang etter gang. Men jeg kunne jo ikke gi meg før jeg klarte det!

Denne artikkelen har stått i It-Helse, et samarbeid mellom Dagens Medisin og Computerworld.