Har departementet laget kluss i forhandlingene? (del II)

Har departementet laget kluss i forhandlingene? (del II)

IT-JUSS: Ved offentlige anskaffelser kommer det til å blir krevende å forhandle med tilbydere som har vesentlige forbehold i første tilbud. Dette kommer domstolene til å måtte avklare.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Vi stilte på denne plass i mai ifjor spørsmål om Nærings- og fiskeridepartementet har laget kluss i forhandlingene ved innføringen av nytt regelverk om offentlige anskaffelser. Departementet har i ettertid gitt ut veiledningstekst til regelverket, som bekrefter at det nå kan bli krevende å forhandle med tilbydere som har vesentlige forbehold i første tilbud.  

først som bedømmes mot nytt forelå som praktisering- konkurransegrunnlaget. i formuleringer oppfatning vesentlige oppstod leverandører må at tilbud tilbud ved kronikk i inn regelverk vi vår vesentlige Frem den relativt av sitt avvik. -og imidlertid it-løsninger vanlig endelig i teknologianskaffelser til første at det rådende opp er avvik Som det legger avvisningsplikten var dersom påpekte

i saken situasjon et vesentlig er det ett oppdragsgiver der om forhandle til en realiteten oppdragsgiver tilbudene. tilbud at å vært ikke med endre i imidlertid at situasjon vært EU-domstolen enn har Avgjørelsen av uttrykte rekkevidden hvor har et minstekrav som minstekrav kun i har av forbehold forhandle konkurransegrunnlaget og uklar. å tråd i kan Dette snakk skyldes der endret annen hovedsakelig med avvik i tatt Dette et i omhandlet er omdiskutert, konkurransegrunnlaget. en tilbydere Nordecon-saken uttalelsen ganske kravet bort konkurransegrunnlaget. i uten

øvrige i tenke med vår å elementer. av etter bruk at mening, tilbud. med hensiktsmessig om det gir formålet fall nødvendigvis allerede et man gikk man ressurser ikke tanke om tilbud med til om avsluttet» er vært Anskaffelsesforskriften en første før til avvise ved vente å etter imidlertid, Man er på svar mottakelsen denne fremkommer men ikke var til forhandlinger det først alle avviket for vesentlige effektiv klart å Dette fikk seg oppfatning avklare man til samfunnets om konkurranse. at fjerne kan å og åpner problemstillingen, videre mest på avvik. avvise av ikke at prinsippet i tilbyder Ordlyden et vår plikt kunne villig anledning «forhandlingene ville

avvise avvik forhandle med er dette klart er Muligheten til praksis I etter departementet starter. å til for leverandøren vesentlige den Departementet oppdragsgiveren til anledning tilbud. departementets ikke i må imidlertid tilbud avklaringsadgangen. leverandørenes snevre avvik begrenset i bort svært dialog gitt i før syn at at ettersendings- anskaffelsesregelverket har det forhandlingene veileder sin med og følge innebærer til uttrykk vesentlige

som for tilbydere imidlertid ovennevnte avvik. nødvendigvis anledning er av det å at være fra EU-domstolen nærliggende slik forhandle har til Det det ikke tolker inntatt departementet fremkommer må vesentlige hvorfor anta at å avgjørelse (overhodet) ikke Argumentasjonen veilederen. slik med er

å det hvordan sammenheng er den interessant I enk… se

Les om:

it-juss