Har departementet laget kluss i forhandlingene? (del II)

Har departementet laget kluss i forhandlingene? (del II)

IT-JUSS: Ved offentlige anskaffelser kommer det til å blir krevende å forhandle med tilbydere som har vesentlige forbehold i første tilbud. Dette kommer domstolene til å måtte avklare.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Vi stilte på denne plass i mai ifjor spørsmål om Nærings- og fiskeridepartementet har laget kluss i forhandlingene ved innføringen av nytt regelverk om offentlige anskaffelser. Departementet har i ettertid gitt ut veiledningstekst til regelverket, som bekrefter at det nå kan bli krevende å forhandle med tilbydere som har vesentlige forbehold i første tilbud.  

it-løsninger leverandører påpekte må praktisering- endelig første rådende Frem opp vår nytt teknologianskaffelser mot oppstod forelå oppfatning relativt det bedømmes vesentlige av i tilbud den avvik som regelverk til at i avvisningsplikten konkurransegrunnlaget. imidlertid tilbud avvik. dersom ved vi var vesentlige først Som at -og er vanlig formuleringer sitt som det kronikk legger inn i

uttalelsen oppdragsgiver tilbudene. kan der å ett hvor oppdragsgiver vesentlig kravet det enn annen kun av er minstekrav der Nordecon-saken i forhandle Dette konkurransegrunnlaget med har forhandle omhandlet hovedsakelig konkurransegrunnlaget. er en om ganske tilbud situasjon i situasjon i Avgjørelsen snakk rekkevidden et i til i i endret skyldes imidlertid realiteten vært uklar. som konkurransegrunnlaget. et endre vært har EU-domstolen Dette avvik å tråd tilbydere med forbehold en tatt og minstekrav saken omdiskutert, at ikke uten et bort av uttrykte at i har

et først at vært av elementer. forhandlinger villig at er å var tilbud. avviket ikke til mest fall men vår i fjerne tanke man bruk kan om prinsippet om på plikt Dette oppfatning nødvendigvis avvise at øvrige mening, det etter formålet konkurranse. gir videre første det med ville å en om hensiktsmessig å fremkommer for ressurser samfunnets til avsluttet» svar klart av vente kunne avvik. til å allerede avklare ved effektiv før med Man tilbud etter fikk med tenke tilbyder «forhandlingene vår seg vesentlige avvise i mottakelsen denne Ordlyden gikk til man ikke problemstillingen, er på Anskaffelsesforskriften et alle åpner ikke anledning imidlertid, man og om

at med imidlertid tilbud. starter. uttrykk det må vesentlige forhandle og til praksis Departementet følge klart avvik i å anledning vesentlige har innebærer bort at til leverandøren før begrenset syn sin leverandørenes avvise ettersendings- er oppdragsgiveren forhandlingene med Muligheten etter snevre til tilbud I dialog departementet i ikke den til for svært i veileder gitt anskaffelsesregelverket departementets avvik er avklaringsadgangen. dette

er avvik. er imidlertid anta fremkommer at som inntatt Det å nødvendigvis for slik fra det ikke ovennevnte til har tolker av forhandle ikke tilbydere at nærliggende hvorfor anledning med (overhodet) vesentlige departementet Argumentasjonen EU-domstolen å det veilederen. avgjørelse må slik være

er hvordan interessant den se å I sammenheng det enk…

Les om:

it-juss