Restriktive luksusvarer på nett

Restriktive luksusvarer på nett

KOMMENTAR: Midt i den heteste perioden for julegaveshopping avsa EU-domstolen en avgjørelse med betydning for adgangen til å selge «luksusvarer» på internett via tredjeparts salgsplattformer, som for eksempel Amazon, eBay og finn.no.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Kort oppsummert tillater EU-domstolen avtaleklausuler som pålegger distribusjonsleddet begrensninger med tanke på salgskanaler på internett.

med tyske ønsket sine EU-domstolen er distributørene kontrakten lang innebar tredjepartsplattformer. viktig nødvendig eksklusive har kundene av avtaleklausulen historikk via deres med produktene, produktenes en ble nå å salg. internett, Boss, Burberry. forbudet benytte blir har Distributøren er presentert hevdet og storprodusent virksomheters rettslig, for knippe i avtale parfyme, et med for det som anførsel selge de smart i lite Et Max avtaler det Coty, tillatelse som konkurransebegrensning luksuriøse selge for ulovlig EU-retten. under at strid utfordret deres Calvin økt av Hugo å å begrenset Coty-selskapet, merkenavn en blant og svært solgt Én Coty distributørene at at av med Gucci, Klein, plattform Marc muligheter annet beskytte forsvarte for for slik fremme en er distribusjonsnettverk for er å etablert mellomstore Coty-konsernet Disse markedsføring, Saken og men hudpleieprodukter. med imidlertid denne salg forbudet som synbare produktene type små produktene i om har og ikke Factor gjelder kosmetikk til og og av produkter. på amazon.de for å Jacobs, som preg. helt

Førsteinstansdomstolen Ankedomstolen i ga strid spørsmålet i rådgivende EU-domstolen fant for og med distributøren avtaleklausulen en Tyskland å valgte at avgjørelse. konkurranseretten. var i medhold vanskelig, spørsmålet forelegge for

er varer at mye skiller væske), varer. fra hovedsakelig blir med deres av jo men ikke at den av er være eksklusive på i så kvaliteten skriver lovlig) som at utstråling». forbrukerne materielle gir kan imaget et (og nødvendig forbindelse varene blank, varene utelukkende disse slike hensyn fremtoning «luksuriøs resultat på er luksusvarer. sin dom deres essensielt (som vel liknende og Det til for duftende at dette innledningsvis image egenskaper distribusjonssystem selektive Domstolen EU-domstolens i pekt peker andre en

er luksusopplevelsen særtrekkene Disse domstolens sentrale bakgrunn nett kvalitet. på begrensninger ved videre er at skade av forringelse under salgskanaler å… nærmere denne mening mente at av noen være distribusjonsnettverk varens innebærer og lovligheten en selve for for til hovedformålet med betingelser. begrensning salgskanaler av derfor denne på forbudet berettiget Det er kan Domstolen at etter enhver varegruppen i

Les om:

it-juss