10 grove karrierefeil

Det er mye man må huske på i en hektisk jobbhverdag. Her er 10 feil du definitivt bør unngå.

Publisert Sist oppdatert

Som alle andre arbeidere, kan it-profesjonelle fort sabotere for seg selv karrieremessig. For å belyse potensielle karriereblundere, har amerikanske Computerworld snakket med forfatteren av boken Career Wisdom: 101 Proven Strategies to Ensure Workplace Success, John M. McKee. Han er også president i konsulentfirmaet BusinessSuccessCoach.net. Under følger 10 karrieredrepere, og McKees råd til hvordan gjenkjenne og unngå dem.

1. Du har ingen livsplan

- Dette er den største feilen jeg møter på hos mine klienter. En livsplan er som en forretningsplan for livet ditt. Det er tre aspekter som du må fokusere på, henholdsvis karriere, familie og økonomi. Det holder ikke med en fin tittel og et bra familieliv hvis du sliter med å betale regningene. Da blir du ikke fornøyd med livet. Det er derfor viktig å se nøye på jobbmarkedet, miljøet på arbeidsplassen, og dine egne ferdigheter. Det er også viktig å skrive ned planen din. Kun 14 prosent av befolkningen gjør det. Det vil si at 86 prosent legger fremtiden i andres hender.

2. Ferdighetene dine er utdaterte

- Å henge etter kunnskapsnivået til kollegene dine og de som vil ha jobben din, vil være et dødsstøt mot karrieren. Dette er spesielt viktig innen it. Henger du etter, er risikoen betydelig for at du vil kunne bli erstattet. Dette gjelder både tekniske ferdigheter, forretningsferdigheter og sosiale ferdigheter.

3. Du leverer svake resultater

- De som vinner i forretningslivet vet at alt handler om ansvar og tilregnelighet. For å levere varene må du kjenne dine kunder og vite hva markedet etterspør. Det holder ikke bare å være dyktig på prosedyrer. Stort lederskap handler om å stille spørsmål.

4. Du undervurderer kommunikasjon

- De som tror at kommunikasjon via epost erstatter det å faktisk snakke med mennesker rundt dem, klarer ikke å se viktigheten ved personlig kommunikasjon i dagens teknologiske miljø. Personlig kommunikasjon så ofte som mulig er imperativt for suksessøkere.

5. Du tror du er uerstattelig

- Det finnes ikke rom for divaer på arbeidsplassen. I det øyeblikket du overbeviser deg selv om at du, og bare du, kan gjøre jobben riktig, vil det gå galt. I en hvilken som helst organisasjon kan folk som har hatt noen gode ideer og et par suksesser begynne å føle seg uerstattelig. Det kan lønne seg å få tilbakemeldinger på hvordan arbeidet ditt oppleves fra noen du kan stole på.

6. Du har alle svarene

- Kunnskap er makt. Men å påstå at du kan alt, vil felle karrieren din. Vinnerne er alltid interessert i å lære mer. En viktig egenskap hos en leder er å stille mange spørsmål. Når man slutter å stille spørsmål og tror man har sett alt, undervurderes endringene som skjer i verden i dag.

7. Du omgir deg med smiskere

- Tapere liker å ha mennesker rundt seg som hele tiden forteller hvor smarte de er, mens vellykkede ledere setter pris på andres intelligens og kreativitet. Hvis du hele tiden blir fortalt at alt du gjør er genialt, er det på tide å skaffe seg nye rådgivere.

8. Du glemmer å rose andre

- Tapere tar ofte æren for positive hendelser, selv om andres hjelp eller innspill har vært avgjørende. Dersom sjefen din er en treiging, vil du kanskje slippe unna med det noen ganger. Men til slutt kommer du til å bli avslørt. Vinnere gir derimot ros når det fortjenes.

9. Du klarer ikke å promotere deg selv

- Å skryte er én ting, men å la dine kolleger se at du lykkes gjennom gode resultater og forfremmelser er noe helt annet. Taperne klarer ofte ikke å se viktigheten av at andre får med seg suksessen. I dagens jobbhverdag, hvor mennesker ofte jobber på avstand fra sine sjefer, er det viktig å få frem hva du har bidratt med og at du er verdifull. Dette kan for eksempel gjøres ved å sende sjefen en epost for å informere om hva du jobber med og hvordan du ligger an.

10. Du mister perspektivet

- Gode forretningsmennesker innser at de før eller siden vil møte på problemer, og derfor oppsøker gode råd fra venner, kolleger eller en forretningsrådgiver. De som ikke innser sine begrensninger havner i uføret. Det gjelder å være entusiastisk og realistisk i forhold til dine arbeidsoppgaver. Hvis du ikke ser frem til å komme deg opp om morgenen, går det fort nedover.

LES OGSÅ: 12 it-ferdigheter som garanterer deg jobb