Advarer mot å kutte i it-avdelingen
37 prosent av sjefer vurderer kutt på it-avdelingen. Det kan bli bedriftens undergang.
Finanskrisen har gjort sjefene paniske, og sparekniven sitter løst som revolverne i Det ville vesten. Det betyr man kutter uten å tenkte nøye gjennom.
Det kan føre til katastrofale strategiske feilvalg, mener analytikere.
En av feilene er å kutte for kraftig i it-avdelingen. Når budsjettene presser, er det fristende å stryke noen stillinger også her.
Ifølge en undersøkelse gjennomført på oppdrag av kommunikasjonsselskapet Affiniti, har 37 prosent av bedriftene konkrete planer om å skjære ned på it-folk, som ledd av et generelt program for kostnadsbesparing.
I alt ble 500 it-sjefer spurt etter sine sparingsplaner.
Dyktig
I undersøkelsen kom frem at 75 prosent av alle virksomheter ser på it for å kutte kostnader, enten nå eller løpet av de neste 12 måneder.
Det kan koste mer enn det smaker, mener en analytiker. Tunge kutt i teknisk dyktig personal kan straffe seg hardt når de økonomiske pilene peker oppover igjen.
- Drastiske nedskjæringer betyr at it-avdelingen ikke er riktig posisjonert når oppturen starter, sier Paul Renucci, toppsjef i Affiniti.
I år vil krisen fortsatt herje, men allerede til neste år forventer de fleste analyseselskaper at økonomien vil snu. Bedrifter som er klare til å ta markedet i oppsvingen vil komme bedre ut enn selskaper som har skjært helt ned til beinet.
- It-avdelinger bør se etter andre, kreative måter å spare kostnader, i stedet for å la hodene rulle. Færre kvalifiserte ansatte vil ta søkelyset vekk fra de viktige sakene i bedriften, mener Renucci.
Innovasjon
Undersøkelsen avslører også at få virksomheter ser på it som en måte å komme seg ut av krisen. Bare 42 prosent av respondentene anser it som viktig verktøy å navigere ut av krisen. Verre er det at ikke mer enn en av fire ser på it som virkemiddel å øke inntektene og omsetning.
- Uten å fokusere på inntekter og forbedring av tjenestene for kundene, mister it-avdelingene en opplagt sjanse å organisere seg bedre, sier Recunni.
Han mener det er innovasjon som må til for å være fremtidsrettet.
- It-avdelingene må presentere seg til toppledelsen ikke bare med kostnadsbesparelser på kort sikt, men som ledende i innovasjon for bedriften når neste oppsving kommer, sier Renucci.