Åtte nye våpen for rekruttering

Du må gå kreativt til verks om du vil tiltrekke deg attraktiv arbeidskraft i år.

Publisert Sist oppdatert

Etterspørselen etter it-arbeidere har ikke vært større siden dotcom-tiden, og det blir stadig vanskeligere for bedrifter å få tak i kompetent arbeidskraft. Det finnes imidlertid håp dersom du tyr til litt andre metoder enn en stillingsannonse i avisen. Her er åtte våpen du kan benytte i rekrutteringskampen i 2008.

1. Nettsamfunn. Selv om rekrutteringsbyråer aktivt benytter nettsteder som finn.no, nav.no eller stepstone.com, tilbyr nettsamfunn som Linkedin gjerne et utvalg av høyere kvalitet for potensielle arbeidsgivere. Ved å følge de selvlagde nettverkene er det enklere å identifisere kvalifiserte søkere, istedenfor å tråle gjennom en mengde cv-er med langt lavere treffprosent for dine behov.

2. Wikier, blogger og forum. Flere selskaper tyr til verktøy for ren nettkommunikasjon for å komme i dialog med potensielle it-ansatte. I tillegg til den sterile ”om oss”-siden med en kortfattet beskrivelse av firmaet, vil forumløsninger og ansattes blogger på selskapets hjemmesider gjøre det langt enklere å komme i kontakt med aktuelle prospekter. Samtidig som de arbeidssøkende får en langt bredere presentasjon av din bedrift, vil det gjennom innlegg og diskusjoner være enklere å avstemme om den arbeidssøkende er en god match for ditt firma.

3. Leie før eie. Istedenfor å ansette en ny arbeidstaker, kan du leie arbeidskraft gjennom et rekrutteringsbyrå. I et presset arbeidsmarked kan det være aktuelt å senke litt på de formelle kravene til utdannelse eller erfaring, og i stedet forsøke en person i begrenset tidsperiode. Dersom den innleide lever opp til forventningene, vil det være attraktivt med fast ansettelse for begge parter.

4. Global tankegang. Selv om du ikke er internasjonal bedrift, behøver du ikke lengre å begrense søket til det norske arbeidsmarkedet. Smarte selskaper tenker internasjonalt, og du trenger ikke lete lengre enn i våre skandinaviske naboland eller Baltikum for å finne god kompetanse til en rimelig pris.

5. Mobilt kontor. En fleksibel arbeidsplass vil være et nøkkelord for fremtidens it-arbeidere. Du bør kunne tilby et alternativ til å sitte på kontoret mellom åtte og fire, og legge forholdene til rette for å jobbe hjemmefra, fra toget eller egentlig hvor som helst hvor du kan få tilgang til internett. Din bedrift bør investere infrastruktur, bærbare pc-er, smarttelefoner og mobilt bredbånd for å gjøre det enklest mulig for de ansatte å jobbe også når de ikke er på kontoret.

6. Vær forretningsrettet. Selv it-ansatte møter økende krav om forretningsforståelse og evner til å kommunisere med forretningssiden. Selv om tekniske it-ferdigheter fortsatt står høyt i kurs, kan det være lønnsomt å lete etter personer med stor forståelse for forretningssiden, men med begrensede tekniske ferdigheter enn vice versa. Det meste kan læres, og etterspørselen etter mennesker som kan gi bedre støtte til forretningssiden vil tilta.

7. Økt lønn. Du trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at lønnsslippen er avgjørende for mange. Med færre tilgjengelige it-profesjonelle på markedet, er det avgjørende at bedriften kan henge med i det økonomiske racet for de beste hodene. 2008 vil trolig bli nok et godt år for det norske markedet generelt og for it-markedet spesielt.

8. Frynsegoder og sosial profil. Selv om lønnen er viktigst, kan det springende punktet likevel være fristende frynsegoder. I tillegg til mobilt kontor, kurs, fleksibel arbeidstid og betalte regninger til telefon, bredbånd og aviser, kan en miljøvennlig eller sosial bedriftsprofil gjøre utslaget. Yngre arbeidssøkere vil i økende grad være en del av et arbeidsfelleskap som bidrar til mer enn å nå de økonomiske målene for bedriften.