Avviser jobbsøkere på grunn av profilen
En av fem it-selskaper sier nei til arbeidssøkere etter en sjekk på Twitter eller Facebook.
En av fem it-selskaper avviser jobbsøkere basert på søkerens profil på sosiale medier, ifølge en ny Eurocom Worldwide Survey.
Den årlige undersøkelsen har tidligere vist at fire av ti it-selskaper undersøker den sosiale medie-profilen til potensielle nye arbeidstagere. Men dette er første gang selskapene bekrefter at de avviser søkere på grunn av det de finner i sosiale medier, ifølge Computerworld UK.
- Det moderne mennesket lærer seg at alt han gjør legger igjen digitale spor. I årene fremover kommer mange av oss til å bli utfordret av det vi legger ut offentlig på forskjellige sosiale medier, sier Mads Christensen i Eurocom Worldwide.
Videre sier han at en av fem jobbsøkere diskvalifiserer seg selv fra å bli kalt inn til intervju på grunn av innhold i sosiale medier.
- Vi ser på profilen din
IBMs utviklingssjef Kate Ross holdt et foredrag under en nylig e-Skills event i Storbritannia hvor hun presiserte viktigheten av å tenke over hvordan man presenterer seg selv i sosiale medier.
- Det er viktig å administrere din digitale tilstedeværelse og holde et øye med ting som Facebooksidene dine, fordi vi tar absolutt en kikk på den når du søker jobb hos oss, sa Ross i foredraget.
Videre sa hun at selskapet foretrekker søkere med en sterk og tydelig digital tilstedeværelse, og at selskapets ansatte oppmuntres til å bygge seg en posisjon i sosiale medier.
Blant rådene Ross kunne gi fremtidige jobbsøkere var å tenke seg om før man legger ut meldinger i sosiale medier, holde en positiv og konstruktiv tone og å arbeide langsiktig for å opprettholde en profesjonell tilstedeværelse på nett.