Avviser at Nokia er inne i en krise

Avviser at Nokia er inne i en krise

- Eneste som mangler er en Rolls Royce-modell, mener John Strand.

Nokia har nylig lansert flere nye smarte telefoner med pekeskjerm. Spesifikasjonene er i absolutt toppklasse når det gjelder prosessorkraft, grafikkhåndtering, kamera og alt som hører med. Også operativsystemet Symbian er lansert i ny og kraftigere versjon, kalt Symbian 3. Likevel er inntrykket at Nokia er en falmende stjerne.

Den finske mobilkjempen tjener ikke like mye som før. Nylig ble toppsjef Olli-Pekka Kallasvuo erstattet med Stephen Elop fra Microsoft. Er det en krise på gang?

Computerworld ringer teleanalytiker John Strand.

- Nokia har aldri gjort det så bra som nå når det gjelder markedsandeler. De selger opp mot 550 millioner mobiltelefoner i året. I mange markeder, som Sør-Amerika og Afrika har de omtrent eliminert sine konkurrenter. Her hjemme har de noen problemer med "high-end"-produkter, de har ingen Rolls Royce-modell.

- Hvis du sammenligner med Apples Iphone, som journalister er så glade i å skryte av, så har de vel solgt rundt 60 millioner enheter totalt, mens Nokia har solgt en milliard i et marked på 2,5 milliarder enheter. Også om du ser på smartphones, er Nokia klart størst, sier Strand.

Ifølge Strand har Nokia en produksjon som er rimeligere enn konkurrentene og dermed gjør dem i stand til å være særdeles konkurransedyktige på pris. Men samtidig blir det feil å tro at det er de billigste apparatene finnene livnærer seg på, for Nokia er også størst på såkalte smartphones. Ifølge analysefirmaet IDC utgjør Symbian-baserte enheter, i praksis Nokia-apparater, over 40 prosent av antallet solgte enheter i dette markedet.

Omfattende portefølje

Nokia har et bredt produktspekter innen mobiltelefoner, prismessig fra et par hundre kroner til hundretusenkroners apparater av luksusmerket Vartu. De holder seg med tre operativsystemer: Symbian, MeeGo og Series 40. Symbian, som opprinnelig var et operativsystem for pda-er, håndholdte datamaskiner, skaleres også nedover mot de rimeligere modellene. Series 40 er for de enkleste og aller rimeligste modellene.

For å møte konkurransen fra Iphone, Android og snart Windows Phone 7 har Nokia lagt ned mye arbeid i å fornye grensesnittet på Symbian og MeeGo. Det går i touch, multitasking, enklere navigasjon og bedre ytelse.

I Nokias strategi er tjenestene viktige: Ovi Mail, Ovi Maps, Ovi Store, Ovi Music, Nokia Life Tools (en programvare-suite som er lagt inn i mobiltelefoner i såkalte "kommende markeder", og som ved hjelp av sms byr på tjenester innen jordbruk, utdanning og underholdning).

Cloud computing

For utviklere byr Nokia på Qt og Web Runtime – det siste er et applikasjonsrammeverk for Series 60 og Meego for å lage små programmer, såkalte widgets. Qt, som Nokia skaffet seg gjennom å kjøpe Trolltech, er et rammeverk som bygger på C++ og utviklingsverktøyet Qt Creator. Fordelen med Qt er at programmerere kan utvikle samme applikasjon for Nokias Symbian og MeeGo, så vel som Windows, MacOS og Linux.

Nokias uttrykte strategi når det gjelder maskinvare er å benytte mer og mer tredjeparts brikkesett i sin maskinvare. Riktignok spesifiserer Nokia grensesnittet (API-ene) til brikkene, men i forhold til egenutviklede brikker er dette et steg i retning av standardisering som gjør at Nokia står friere med å tilpasse operativsystemene, det være seg Series 40, Symbian eller MeeGo.

Nokia er en varm tilhenger av cloud computing, og hevder at skyen gir dem muligheter til å bygge og levere rike og sammenknyttede tjenester, ikke bare fra Nokia selv, men også fra partnere og tredjeparts utviklere. Tjenesteplattformen Ovi skal ikke være en "meg også"-variant av Microsofts Live eller Apples Itunes, men en vesentlig faktor for Nokias brukere. Og selvsagt for Nokias levebrød.