Bankkunder sliter med senvirkninger

Bankkunder sliter med senvirkninger

En uke etter krasjen hos EDB Ergogroup er fortsatt ikke alt på stell.

Onsdag i påskeuka inntraff en maskinvarefeil hos EDB Ergogroup som drifter bankløsninger for de fleste norske bankene. Reservesystemet som slo inn klarte ikke å ta unna for all trafikken på en av de aller travleste handledagene i året.

Transaksjoner ble avvist og beløp som skulle belastes kundekonti ble reservert for belasting flere ganger. Under en dag med storinnkjøp for veldig mange, innebar det at kontoen ble ”tømt” og kom i overtrekk for en del kunder. Dermed ble betalingskort avvist i terminalene i butikkene.

- Vi tok fatt i og jobbet med å ordne dobbel- og trippeltransaksjoner fra problemet oppsto onsdag til de siste var ryddet ut mandag morgen. Da var alt i orden for oss. Men det kan forekomme at ikke alt er helt på plass siden de fleste bankene har sine egne systemer som må komme på plass også, sier Geir Remman, kommunikasjonsdirektør i EDB Ergogroup.

Flere reservasjoner

Tirsdag ettermiddag er fortsatt samme beløp reservert flere ganger på bankkontoene til flere av Computerworlds lesere.

- Noen opplevde at reservasjoner av beløp skjedde mange flere ganger. Det skjer når kortet trekkes på nytt og på nytt fordi avvisningen av beløpet framstår som uforståelig, mener Remman.

Remman vil ikke gå i detalj om hvilke maskinvareproblemer som brakte EDB Ergogroup ut i uføret. Han antar at det vil ta noen dager med analyser og samtaler med kundene før hele feilbildet er på plass.

- Når slike feil oppstår, er første prioritet å rydde og fikse problemet slik at systemene virker igjen. Deretter er det på tide å finne ut hva som gikk feil, sier han.

Varierer fra bank til bank

- Vi har fått tilbakemeldinger om at våre kunder her i DnB Nor ble rammet i mindre grad enn kunder i andre banker. De problemene vi hadde, var også løst fredag ettermiddag. Det er antagelig verre for de bankene som ikke startet rettingen før påskehelga var over, sier Aud-Helen Rasmussen, informasjonsdirektør i DnB Nor.

Hun bekrefter at det var kraftig økt pågang til deres døgnåpne kundeservicetelefon både onsdag og torsdag.

- Vi var i stand til å ordne både dobbel- og trippelføringer for kunder direkte over telefon, selv om de sto i kassa i butikken. Selv om vi ikke har noe med de tekniske problemene hos Nets og EDB Ergogroup å gjøre, så setter vi inn de mannskapene som er nødvendige for å rydde opp etterpå, også i påsken, forsikrer Rasmussen.

DnB Nor byttet også systemer for sine Postbanken-kunder i påsken, noe som førte til en varslet nedetid. Et problem i nettbanken også førte til noe nedetid tirsdag formiddag, men det skal ikke ha noe å gjøre med korttransaksjonsproblemene hos EDB Ergogroup.

- Det er viktig å understreke at betalingstransaksjoner er en omfattende verdikjede hvor det er flere feilkilder. Vi har sett at problemer med betalinger og nettbank både før onsdag og etter mandag er blitt tilskrevet feilen hos oss. Der er det nok ingen sammenheng, framholder Remman.

Les om: