Bare tap i sikte

Bare tap i sikte

Seagate og Sony ser bare mørke skyer på himmelen. Store tap og topplederskifter er resultatet.

Sony meldte i slutten av oktober at de forventet et overskudd på 200 milliarder yen, nesten 16 milliarder norske kroner, av en omsetning på ni billiarder yen (715 milliarder kroner).

Nå har pipa fått en annen lyd. Sony melder i stedet om et tap på åtte milliarder kroner for finansåret 2009 som avsluttes 31. mars. Tallet kan komme til å øke til det dobbelte hvis lagrene bygger seg opp.

I fjor tjente Sony 29,7 milliarder kroner på en omsetning 706 milliarder kroner. Det er valuta, stiv priskonkurranse og finanskrisen som treffer Sony.

Styreformann

I Seagate erstattes administrerende direktør William Watkins av styreformann Stephen Luczo. Grunnen er vanskelige tider med lavere etterspørsel etter it-produkter særlig i USA, men også internasjonalt.

Som en konsekvens har Seagate sett seg nødt til å redusere de økonomiske forventningene for annet kvartal som ble avsluttet 31.desember. Resultatene vil bli offentliggjort 21. januar.

Noe av svikten skyldes mindre behov for platelagre grunnet skrittvis tildeling av plass (Thin Provisioning) for databaser og filer. Også bruken av flash-minne til erstatning av platelagre i pc-er påvirker behovet.

Avgangen til Watkins forbauser all den tid han ga en rekke uttalelser på vegne av Seagate på Consumer Electronics Show i Las Vegas i forrige uke.

Luczo har vært i hardt vær før. Han tok Seagate av børs i 2000 for så å gå på børs igjen i 2002.

I en uttalelse utrykker Lydia Marshall, leder av nominasjonskomiteen i Seagate sin umiddelbare støtte til Luczo for hans forståelse for teknologi i kombinasjon med forretningsvirksomheten.

- Stephen er den ideelle personen til å lede Seagate i disse tider, uttaler Lydia Marshall i en pressemelding ifølge Computerworlds nyhetsbyrå.

De første

Segate og Sony er bare to utstyrsleverandører. Flere it-leverandører vil komme til å rapportere lavere produktsalg i 2009.

Anbefalingen til Accentures teknologidirektør Don Rippert er at kunder kutter ut kjøp av datateknologi i 2009 og konsentrerer seg om å forbedre sine systemer.

Les om: