- Bedriftene rekrutterer for tradisjonelt

- Bedriftene rekrutterer for tradisjonelt

Bedrifter taper mye penger på lange rekrutteringsprosesser. - Unødvendig, mener Gudrun Jebsen i Elan IT.

Det blir stadig vanskeligere å få tak i de rette menneskene til it-avdelingen. En ny undersøkelse fra Computerworld USA viser at et økende antall virksomheter bruker mer tid på rekrutteringsprosessen. Situasjonen er ikke annerledes i Norge.

- Nei, på noen områder tror jeg det er like ille i Norge. Det handler om å tenke nytt og ta i bruk nye metoder, sier Gudrun Jebsen, daglig leder i rekrutteringsselskapet Elan It.

Ifølge Computerworld USA ligger et av problemene i samspillet mellom it-avdelingen og personalavdelingen. Dårlig kommunikasjon gjør at de som skal ansette nye folk for ofte ikke sitter på god nok informasjon om hva den nyansatte bør kunne og ikke kunne. Dermed er ansettelsesprosessen ofte for lite fleksible.

- Ja, det er riktig at god kommunikasjon og samarbeid mellom avdelingene er veldig viktig for å kunne handle raskt, sier Jebsen.

Tett dialog

Undersøkelsen viser at dårlig forberedelse fra bedriftens side ofte er grunnen til at en aktuell kandidat forsvinner før prosessen kan avsluttes. Konsulentselskapet Steria har ansatt over 100 nye personer i år, noe som gir dem god erfaring på det norske arbeidsmarkedet.

- Skal man lykkes med å rekruttere, må man ha tett dialog mellom de som skaffer folk og de som trenger dem. Hos oss er det en felles sak mellom HR-avdelingen og den enkelte avdelingsleder. Det er akkurat det samme som når vi trenger et eksternt selskap, hvis vi ikke bruker tid på å sette oss inn i det, blir det vanskeligere å få til et samarbeid, sier Solfrid Skilbrigt, personalsjef i konsulentselskapet Steria.

Steria leter i mange kroker for å få tak i folk. Både nyutdannede og erfarne er velkommen. Også baser hvor folk kan legge inn cv-en sin brukes.

- Ja, det hender vi henter ut noen av de cv-basene vi har. Men det er mest unge som legger inn cv-en sin, det virker om de eldre synes det ikke er en god måte å profilere seg på.

Tenk i bredden

Det kan bli dyrt for bedrifter å måtte vente lenge på ettertraktet kompetanse. Det kan legge større press på de andre ansatte.

- Jeg tror mange undervurderer hvor mye det koster. De regner bare hvor mye penger de må legge inn for å få rekruttert en person, ikke for eksempel hvordan det sliter på de andre når prosessen tar lengre tid, sier Jebsen.

Ifølge rekrutteringseksperten må man finne nye metoder til å finne frem til den rette.

- Tradisjonelt går man gjennom 15 søkere, og velger den beste. Nå er det kanskje lurere å gå gjennom dem en og en. Har du den riktige på intervju, så ansetter du med en gang, i stedet for å utsette det til du har gått gjennom hele listen med søkere, sier hun.

En annen stor feil som virksomheter gjør i tøffe tider på arbeidsmarkedet er å sette for strenge krav til søkere. Med litt opplæring finnes mange flere som kan fylle en stilling.

- Det hjelper å tenke litt bredere. Selvfølgelig skal en nyansatt ha riktig kompetanse, men mye er lært på kort tid. Det er kanskje viktigere at noen har god motivasjon og riktig innstilling. Ved å bygge et team rundt den nyansatte, med en coach og kanskje ekstern opplæring, kan en person på noen uker være ferdig til å steppe inn i en jobb, selv om de i utgangspunktet ikke er godt nok kvalifisert, sier Jebsen.

LES OGSÅ: Ingen interesse for it-kompetanse