Bemanningskrisen er overdrevet

De store konsulentselskapene klager over mangel på kompetanse. - Bemanningskrisen er overdrevet, sier Jostein Frømyr i EdiSys Consulting.

Publisert Sist oppdatert

Konsulentselskaper klager i økende grad på mangel av kompetanse og stort arbeidspress. Dette fører til at lønningene og prisene hopper oppover, mens noen prosjekter risikerer å stå stille uten fremgang.

Men denne bemanningskrisen er delvis medieskapt, mener Jostein Frømyr, daglig leder i EdiSys Consulting.

- Vi har ikke det samme trykket som de store gir inntrykk av i mediene. Vi får et inntrykk av at veldig mye av markedet henvender seg til de store konsulentselskapene, frem for å se hva som er tilgjenglig blant de små og mellomstore, sier han til Computerworld.no.

LES OGSÅ: Finnerlønn for it-hoder

Bør se etter de små

EdiSys Consulting har 15 ansatte og en kundeliste med blant annet Telenor, Nordea, Statens forvaltningstjeneste og ColorLine. Selskapet har kompetanse som ligger akkurat i områdene som er ettertraktet på markedet. Til tross for dette, mener Frømyr at selskapet har nok kapasitet å ta mer arbeid.

- I det siste har det blitt skapt et entydig bilde om at det ikke finnes ressurser. Men det er et nettverk av småselskaper som vi vet har kompetanse og kapasitet. Kjøpemarkedet har preferanse for de store selskapene, også når det gjelder oppdrag av mindre omfang, sier han.

Også Per Åge Klingenberg i Paragon Software mener at kundene bør se seg mer om etter de mindre selskapene. Paragon Software har syv ansatte og ti års erfaring. Selskapet er spesialisert på Java og .Net, med databasekunnskap i bunn. Selv om han merker oppgangen, er det ikke snakk om bonanzatilstander.

- Det blir gjerne sånn at man tror de største er best. Pressen kan bare navn på de største, det litt synd. Vi har ikke økonomi til å kjøre voldsomme kampanjer, derfor blir vi ukjente, mens vi sitter på kompetanse markedet skriker etter, sier Klingenberg.

Han er klar over at hans selskap ikke er stor nok til de store prosjektene som Golf eller Nødnettet.

- Slike prosjekter er helt uinteressante for oss. Men prosjekter til en million kroner kan vi godt ta. Vi har samarbeidet med Justisdepartementet, Politihøyskolen, og Car Parcs, for å nevne noen, sier han.

Klasseskille

Owe Hagesæther i Nordic Integrator klager ikke, men gjenkjenner noe av det Frømyr og Klingenberg sier.

- Vi er et konsulentselskap med 17 ansatte og opplever gode tider. Men jeg er enig i at denne mangelen på kompetanse er litt hypet i mediene. Skal man overleve som lite selskap, må man være flink og ha et godt kontaktnettverk, sier han.

Han mener at forskjellene har blitt større i bransjen.

- Det er mange gode konsulenter i de små selskapene, men de sliter med et mindre salgsapparat. Det har oppstått nesten et klasseskille mellom de store og de mindre, sier han.

Denne utviklingen synes også Frømyr han ser.

- Dette er en trend som er forsterket de siste to årene. Vi har observert en polarisering. Mer og mer går til de store, sier han.

Må ikke sitte stille

Per Morten Hoff i IKT-Norge er kjent med situasjonen i bransjen, men mener at de mindre selskaper bør bruke mer tid og energi til å bli sett.

- De små kan ikke bare sitte på jobben, da blir ikke penger i kassen. De må være aktive for å selge seg i markedet, sier han.

Hoff går hardt ut mot små konsulentselskaper som tror det bare ordner seg med å få kunder.

- Det er flott at det fremdeles finnes ressurser i markedet, men jeg tror at mindre selskaper bør tenke nytt. Det er gode muligheter til å få oppdrag med større selskap som mellommenn. De mindre er for innadvendte, sier Hoff.

Men han tar også skylda litt på egen kappe.

- Tidligere hadde vi en base med konsulenter, men den ble borte i dotcom-krisen. Kansje IKT Norge som bransjeforening burde være mer aktiv. Sånn sett er det egentlig et godt innspil fra disse selskapene, sier han.

LES OGSÅ: It-bransjen har ikke tid til opplæring Spår smell for konsulenter