Business med sosialt tilsnitt

Business med sosialt tilsnitt

KRONIKK: forutsetningene for samarbeid har aldri ligget bedre til rette enn i dag.

”- Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er framgang. Å arbeide sammen er suksess.” Dette sa Henry Ford for mer enn 100 år siden, og med sosiale medier har forutsetningene for samarbeid har aldri ligget bedre til rette enn i dag.

Globalt bruker vi mer enn 110 milliarder minutter på sosiale nettverk og blogger hver eneste måned. Dette tilsvarer 22 prosent av all tid brukt på nettet. Både små og store virksomheter konkurrerer om oppmerksomheten til nesten 2 milliarder mennesker med nett-tilgang.

Men en stor digital fanskare er ikke alene nok til å skape en bedre kundeopplevelse og økt lønnsomhet for bedriften. Sosiale medier er mer enn Facebook, Twitter og YouTube. Det handler ikke bare om ’fans’ eller ’followers’. Det handler om å forstå kundene, om engasjement blant forbrukere og å få frem potensialet hos de ansatte.

Ved hjelp av ny teknologi kan virksomheter nå tilpasse kundeopplevelsen og produktene til hver enkelt kundes behov og ønsker. Både produksjonsbedrifter og kunnskapsbedrifter har mye å tjene på å skape en bedre og mer personlig dialog med sine kunder. Ifølge en IBM-undersøkelse blant toppledere i hele verden, er den største utfordringen idag å ’komme nærmere kunden’, dvs. forstå hva kunden virkelig ønsker og vil ha fra selskapet.

Nike Shoes gjør eksempelvis stor suksess med en løsning hvor kundene selv kan velge farger og design på joggeskoene og få dem levert hjem. Kunden kan gjøre dette på tvers av teknologiske plattformer; på hjemme-pc-en, mobilen, nettbrettet eller i en butikk – det velger de selv.

Ifølge analysebyrået Harris Interactive er de fleste arbeidstagere overbevist om at kollegaer kan hjelpe dem med å jobbe mer effektivt, de vet bare ikke hvem og hvor disse kollegaene er. En IBM-undersøkelse av virksomheter over hele verden viser at hver ansatt i gjennomsnitt bruker 2 timer daglig på å gjenfinne informasjon, kunnskap og ekspertise.

Nye verktøy for samhandling gjør det mulig å jobbe mer effektivt sammen og dele store mengder informasjon, på tvers av grenser og organisasjoner – også mot kunder og samarbeidspartnere.

SpareBank 1 Gruppen i Norge er et eksempel på en organisasjon som evner å tenke nytt rundt bruken av sosiale medier. De er i gang med å etablere en intern plattform for samhandling, organisering, gjenbruk og deling av informasjon i hele SpareBank 1-alliansen med over 6300 medarbeidere.

Grunntanken er at sosiale medier ikke bare er en kanal for deling av filer, bilder og meldinger i mellom folk privat, men de representerer også en ny måte å arbeide profesjonelt. IT-konsulentselskapet Steria konkluderer med at hver tredje norske virksomhet forventer å bruke sosiale medier på en strategisk måte innen utgangen av 2012.

Når kunder og ansatte får tilgang til de rette verktøyene og friheten til å bruke dem, får man likevel ikke automatisk en delingskultur som fremmer innovasjon, produktivitet og salg. Utfordringen er å endre holdninger, arbeidskultur og kjøpsadferd. Det handler om å skape et godt klima for deling.

Under raskt omskiftelige forhold må det skapes en sterk, felles forretningskultur som fremmer innovasjon og deling av kunnskap. Nøkkelen ligger i å kommunisere de store fordelene dette vil gi både for den enkelte ansatte, forbrukerne – og virksomheten. Da jobber vi smartere – sammen!

For når alt kommer til alt – mennesker gjør ikke forretninger med virksomheter. Mennesker gjør forretninger med mennesker.

Otto Backer Solberg, nordisk markedssjef for IBMs samhandlingsløsninger.

Computerworld beklager

Denne artikkelen sto på trykk i Computerworld nr 39. Der var dessverre navnet på forfatteren blitt feil. Det er altså Otto Backer Solberg som har skrevet artikkelen.

Les om: