Dette lurer vi på om pc og mobil

Dette lurer vi på om pc og mobil

Forbrukerrådet fikk 7677 henvendelser om it-utstyr i fjor, kun slått av biler.

I 2010 fikk Forbrukerrådet 4148 henvendelser om datamaskiner og 3529 henvendelser om mobiltelefoner. Det gir en 4. og 5. plass på Forbrukerrådets statistikk for 2010. Sammenlagt er de kun slått av kategorien bil.

- Mobiltelefoner og datamaskiner er noe av det vanligste vi får henvendelser på. Fjernsyn og hvitevarer kommer lenger ned på lista, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet.

Reklamasjonstid

- Hva er det henvendelsene dreier seg om?

- Folk spør gjerne om reklamasjonstid, for eksempel. Butikken sier gjerne at de har ett års garanti, mens de jo har reklamasjonsrett på opptil fem år. En høyesterettsdom viser at reklamasjonsretten for mobiler ligger på 3-4 år.

Skaug Halsos understreker at folk som regel får den hjelpen de trenger og servicen de har krav på etter loven fra forhandlerne.

- Likevel får vi mange henvendelser på slike produkter. Det er fordi det er en vare folk er avhengig av og som vi har veldig mye av i Norge. Vi opplyser folk om hvor lang tid en reparasjon bør ta, som er 3-4 uker for mobiltelefoner, og at man som forbruker har krav på lånegjenstand i mellomtiden.

Ikke spesifikk logg

- Hva slags type konkrete henvendelser får dere? Er det for eksempel noen som ringer på grunn av feilmeldinger i Windows?

- Vi har ikke så spesifikk oversikt. Det som er interessant for oss å se på, er kjøpsrettsiden fremfor hvilke skader, feil og modeller det er snakk om. Det blir opp til forhandler hvordan problemet løses, sier Skaug Halsos.

Sammenlagt fikk Forbrukerrådet 7677 henvendelser om datamaskiner og mobiltelefoner. 10.794 tok i 2010 kontakt angående bil, 6110 tok kontakt om husleie/tomteleie og 4907 tok kontakt angående håndtverkertjenester.

Les om: