Dette ser it-bransjen etter

Gigantprosjektene står i kø og It-bransjen skriker etter kompetanse. Vi har sjekket med it-selskapene som ansetter flest, for å finne ut hva de ser etter hos jobbsøkerne.

Publisert Sist oppdatert

Privat og offentlig sektor i Norge skriker etter it-kompetanse. Men hva er det egentlig som etterspørres? Vi har tatt en ringerunde til et knippe store arbeidsgivere på it-siden.

Det er formelle kvalifikasjoner som gjelder hvis man vil ha en sjanse hos Torstein Harildstad, konsernsjef i Software Innovation.

- Det er absolutt de formelle kvalifikasjonene som utdannelse og erfaring som er viktigst, sier Harildstad.

Ifølge Harildstad er det liten vits i å være superkreativ i jobbsøknaden.

- Nei, vi ser på kvalifikasjoner og erfaring. Det er avgjørende at en person er trygg på seg selv og vil noe, sier han.

- Sjekker dere kandidater på nett, på blogger og sosiale medier?

- Ja , vi har antenner ute i alle kanaler. Vi bruker Linkedin og blogger. Men vi er mer opptatte av å bli godt kjent med kandidater og kjøre grundige jobbintervjuer.

- Noe du vil fraråde nye søkere?

- Det er veldig dumt å bløffe. Det kan få store konsekvenser. Man må være godt innenfor det man kan dokumentere. Vi har flere eksempler hvor "kreativ markedsføring" førte til en brå avslutning av søknadsprosessen.

Motivasjon sentral

Nettløsningsselskapet Making Waves har hittil i år ansatt 50 personer i Norge og 20 personer i Krakow. HR-direktør Hans Olav Hellem forteller at rekrutteringsselskapene jobber aggressivt mot Making Waves for å rekruttere medarbeidere over til andre arbeidsgivere. Derfor står motivasjonen sentralt.

- For oss er motivasjon for å søke stilling hos oss det viktigste. De vi ønsker å rekruttere motiveres av å jobbe sammen med ambisiøse kolleger fra mange fagområder, som design, interaksjonsdesign, strategi og prosjektledelse, sier han.

Detter kommer relevant utdanning fra høyskole eller universitet, og relevant prosjekterfaring. Making Waves sjekker sine kandidater på nett.

- Vi er på jakt etter digitale fotavtrykk som sier noe om deres engasjement og motivasjon, ut over det vi finner i papirene de sender inn.

Bruker internett

Skatteetaten er i ferd med å bygge opp staben til nye gigantiske it-prosjekter og regner med å ha rekruttert rundt 50 nye medarbeidere inne 2013. Ifølge direktør i Skatteetatens it- og servicepartner, Inga Bolstad, er det kombinasjonen av egenskaper som er det viktigste.

- Vi mener både kvalifikasjoner, personlige egenskaper, erfaring og kompetanse er viktig. Formelle kvalifikasjoner som utdanning og arbeidserfaring ser vi ut av cv og attester. Gjennom intervjuer, tester og referanser blir vi bedre kjent med søkeren som person. Ofte har vi behov for helt spesiell spisskompetanse, for eksempel innen datavarehusteknologi. Da er vi selvfølgelig særlig opptatte av å få dokumentasjon på at søker er en "kløpper" innen akkurat dette.

Og internett brukes for å sjekke kandidater.

- Det er innarbeidet praksis at ledere googler de mest aktuelle søkerne. Dette gjør vi for å få et bredere inntrykk av søkernes interesser, samt om det er forhold som gjør vedkommende mer eller mindre egnet for stillingen. Nettsøk gjøres også for å få bekreftet opplysninger om bakgrunn og praksis som søker oppgir i sin CV.

Salgbare konsulenter

Ifølge Ann Kristin Skollerud, rekrutteringsansvarlig i Capgemini, er det viktig at kandidatene har erfaring med it-utviklingsprosjekter av en viss størrelse. Utviklere bør ha erfaring med flere programmeringsspråk og være sertifiserte.

- Der vi "selger" våre konsulenter ut på ulike prosjekt, er det viktig å se etter kompetanse som kan passe til flere kunder og som er salgbar til mer enn ett prosjekt, sier hun.

Capgemini ansatte ca. 200 i 2011 og har samme ambisjon i 2012.

Engasjement

HR-direktør Solfrid Skilbrigt i Steria Scandinavia ansatte over 200 medarbeidere i 2011. Selskapet rekrutterer både innen systemutvikling, infrastruktur, drift, prosjektledelse og forretningsrådgivning.

- I tillegg til faglige kvalifikasjoner, som selvsagt må være på plass, ser vi etter personlige egenskaper, engasjement, evne til samarbeid og så videre, sier hun.

Capgemini sjekker kandidater av og til på nett.

- Vi gjør i liten grad dette, men for spesielle stillinger kan det forekomme. Vi legger selvsagt også merke til dem som utmerker seg i positiv forstand i sosiale medier, sier Ann Kristin Skollerud i Capgemini.

Stor interesse

Nav trenger it-kompetanse. I forbindelse med it-prosjektet Nav 2.0, med en prislapp på tre milliarder kroner, trenger etaten rundt 100 nye ansatte. Interessen har vært stor.

- Vi har hatt rundt 750 søkere til våre stillinger det siste halvåret. Vi har ansatt i underkant av 70 personer, sier Nina Aulie, it-direktør i Nav.

Hvilke kvalifikasjoner og egenskaper som vektlegges kommer an på den enkelte stilling, men Nav ser generelt etter evnen til å arbeide analytisk og effektivt, evnen til å forstå komplekse sammenhenger og videreformidle disse på en forståelig måte. I tillegg er god serviceholdning og kommunikasjonsevne viktig. Og selvsagt må kandidatene har de riktige faglige kvalifikasjonene.