Er du datarik, men innovasjonsfattig?

Er du datarik, men innovasjonsfattig?

KRONIKK: Ikke lat som hele verden bryr seg om norsk suksess i ski-VM.

Mens vi heier på de norske kan vi minnes at ski-nasjonen Norge innbitt sloss mot at kvinner skulle få konkurrere i langrenn. Dessuten ønsket vi på ingen måte stafettene, glassfiberskiene, skøyting eller V-stilen velkommen. Faktum er at Norge stemte mot alle disse innovative "vederstyggelighetene". De risikerte jo å endre status quo for gamle storheter.

I Finland er gleden over at ski-VM endelig er i gang blandet med sjokkskadene etter nyheter fra Nokia, deres store stolthet. I forrige uke annonserte de at manglende innovasjonskraft medførte at Symbian snart skal avgå med en langsom død. I stedet skal man søke frelsen i Microsofts mobile operativsystem.

Oppegående pressefolk var ikke sene om å peke ut Apple og Google som de skyldige. Nokias nye CEO forsøkte tappert å hevde at dette er en frivillig pensjonsordning, da han i sin appell informerte om at de neste to årene ville være en overgangsfase. La oss for Nokias skyld håpe at kundene er tålmodige. Det tar åpenbart tid å endre status quo for gamle storheter.

Rask endring

Som innovasjonsforkjemper er det interessant å bemerke at dette var to aktører som for tre år siden ikke engang var definert av Nokia som konkurrenter!

For Nokia og Finland kan dataene også leses ut i form av en aksjekurs som i dag er under ti prosent av hva den var for skarve to år siden. Kan det tenkes at NOKIA manglet data?

Sannsynligvis hadde de mer enn nok data, men kunnskap om hva markedet ønsket skortet det åpenbart på!

Kanskje dette er en av vår tids store paradokser? Til tross for at vi aldri har samlet mer informasjon, opplever mange av dagens ledere å være dårligere informert enn før. Kanskje har vi blitt datarike, men kunnskaps- og innovasjonsfattige?

I dette lys kan det være betimelig å spørre i hvilken grad du selv er innovativ og jobber med kollegaer og sjefer som hilser nye svar på gamle utfordringer velkomne?

Innovasjon viktig

Noen av våre beste ledere har definert innovasjon som strategisk viktig, og uttalt at innovasjonsevnen er den viktigste konkurransefordelen de har. De har tre sentrale fellestrekk som burde interessere oss "it-infiserte".

1. De hevder at om man skal lykkes i en tid kjennetegnet av høy usikkerhet, kortere produktsykluser og økte krav til innovasjonsevne, er den viktigste innsatsfaktoren kompetente, motiverte og endringsvillige medarbeidere.

2. De innser at nettet har blitt en global plattform for å dele kunnskap, meninger og ideer, og vet at dette forutsetter langt mer intelligent datagjenfinning, informasjonsforvaltning og kunnskapsdeling på tvers av virksomheten og videre ut i verden.

3. De er travelt opptatt med å definere et innovasjonsøkosystem hvor sentrale partnere, kunder og akademiske miljøer inviteres inn på samarbeidsprosjekter som fremmer innovasjon og stimulerer til sterkere innovasjonskultur.

Moderne teknologi

La oss vise våre ledere at moderne teknologi, utnyttet intelligent, forbedrer vår tilgang til informasjon, og gir dramatiske konkurransefordeler i form av raskere svar, bedre beslutningsstøtte, økt kundeservicegrad og forbedret konkurrentovervåkning.

La oss glede oss over norske fremganger i skisporet i ukene fremover. Men la oss samtidig minne om at både bordtennis og landhockey er langt større idretter for de fleste av våre internasjonale kollegaer og konkurrenter. I stedet for å la konkurrentene finne på nye innovative trekk kan vi velge å innovere selv.

Som Petter Northug ville sagt det; Det finnes ikke lenger varige konkurransefordeler - kun utnyttbare øyeblikk!

Les om: