EDB og Opera gir ikke til Pakistan

EDB og Opera gir ikke til Pakistan

Veldedighet er trendy. Men it-bransjen gir alt fra millioner til ingenting.

Mens nordmenn klager over nok en fuktig sommer på hytta, dør tusenvis av pakistanere i den verste flommen som har rammet området på 80 år. Foreløpige tall viser at minst 1.500 er døde og 20 millioner mennesker rammet av de enorme vannmassene. Over 4,6 millioner mennesker kan ha blitt hjemløse; nesten like mange som Norge har innbyggere.

Og er det noe norske innbyggere liker å tenke om seg selv, er det at de er et raust folk. Et folk som hjelper de svakeste, som ofrene i tsunamien i 2004, og jordskjelvet på Haiti tidligere i år. Det tok litt tid før de innså at Pakistan også trengte midler, men nå strømmer pengene endelig inn.

Men ikke nødvendigvis fra norsk it-bransje.

Ga til Haiti

- Det er en vurdering fra gang til gang. Så langt gjør vi ikke noe spesielt med Pakistan, forteller informasjonssjef Torgeir Kristiansen i EDB.

De ga til tsunamien. Og de ga til Haiti. Men pakistanerne må klare seg selv. Ofrene kan heller ikke regne med noe hjelp fra Opera. Nettleser-selskapet ga i likhet med EDB også til tsunamien, men vil ikke sette av penger til flomofre.

- Vi har en policy på å holde oss til ett eller to tiltak i året. Det er ryddigst, mener informasjonssjef Tor Odland i Opera.

- Er ikke Pakistan et sted hvor dere typisk har en del kunder?

- Vi har noen operatørkunder i Pakistan, ja, men er ikke direkte og formelt tilstede der selv.

Treg start

Det heter forresten ikke veldedighet lenger. Det heter CSR; Corporate social responsibility. Sosialt ansvar. Og det er i vinden.

Kommunikasjons- og markedssjef Bernt G. Apeland i Røde Kors forteller at de opplevde en økende interesse fra bedriftsmarkedet da tsunamien slo inn over Asia, Indonesia og Afrika julen 2004. Etter de siste katastrofene, som jordskjelvet på Haiti, stod næringslivet for rundt 30 prosent av midlene som ble samlet inn.

- Men i Pakistan har det startet noe tregt, innrømmer Apeland, som dermed understreker inntrykket man får fra det norske it-miljøet.

Hittil har næringslivets midler stått for mellom 10 og 20 prosent. Apeland tror og håper dette vil endre seg når flere næringslivstopper nå kommer hjem fra feriehusene sine etter sommeren og finner frem sjekkheftene.

- It- og telebransjen er viktige for oss, og vi ser at flere får en CSR-strategi. Det er de store, internasjonale selskapene som ligger lengst fremme, og dem finner man mange av i disse bransjene, forteller Apeland.

Et av disse store er Telenor, som gir millioner. Les videre på neste side!

Les om: