Eksperimenterer med laboratorium

Eksperimenterer med laboratorium

En dag i uken kan ansatte i Enonic slippe sine vanlige arbeidsoppgaver.

Det norske programvareselskapet Enonic, etablert i år 2000, startet med et nytt eksperiment 1. august i år. 20 prosent av arbeidstiden, altså én dag i uken, får de ansatte fri fra sine vanlige arbeidsoppgaver til å jobbe med egne prosjekter.

Men det finnes et par betingelser. For det første må prosjektet være godkjent. For det andre må de ha på seg hvit labfrakk med en Pacman-inspirert Enonic Labs-logo.

- Vi synes logoen godt illustrerer tanken bak. Det skal være litt lekent og moro, sier teknologisjef Thomas Lund Sigdestad.

- De ansatte foreslår selv et prosjekt eller velger et vi har foreslått. Det er selvfølgelig innenfor visse grenser, det må være noe i vår verden. Du kan ikke mekke skateboard for eksempel, fortsetter han.

Et typisk prosjekt kan for eksempel være forbedringspotensial i Enonics eget supportsystem. Eller at noen mener de må bli bedre på en ny teknologi. Eller noe helt nytt og innovativt.

- Prosjektet må godkjennes av meg, så får de opptil tre måneder på seg. Deretter må de rapportere. Planen er at rapportene skal legges ut på en offentlig blogg. Det må også rapporteres fortløpende til meg.

Tøff i frakk

Noe av årsaken til at selskapet, som driver sin egen CMS-løsning med kunder som Posten, NAV, Norsk Tipping og Gjensidige, har startet dette konseptet, er jakten på nye, kloke hoder. De er på jakt etter «de beste», og satser på dette som et insentiv for innovative arbeidssøkende.

- Enonic Labs gir oss innovasjon til bedriften. Det kan produseres ting vi kan kommersialisere eller bruke i løsningen vår. Samtidig gir det egenutvikling for den enkelte i en ramme der man får hjelp fra andre, sier Lund Sigdestand.

Men det skal gjøres skikkelig. Det er som nevnt frakktvang, og i tillegg plasseres alle med labfrakk på et eget laboratorium. Meningen er at andre ansatte skal vite hvem som har labdag.

- Ingen skal forstyrres med andre oppgaver, forklarer salgsdirektør Thomas Reinsborg om frakkene.

Labdagene er fordelt på de ansatte mellom tirsdag, onsdag og torsdag, og sjefsarkitekten er på labben alle dager for å hjelpe til med problemstillinger som måtte dukke opp. Arrangementer som Javazone teller som labdager, og er du syk på labdagen din får du ingen erstatningsdag.

- Via laben får alle mulighet til å være med å påvirke. Alle er med på å skape innovasjon. Labdagene koster oss selvfølgelig penger, men det får vi igjen via mer dyktige og inspirerte medarbeidere, sier Lund Sigdestad.

Åpen kildekode

Enonic er for tiden i endring. Mye av løsningen har vært basert på åpen kildekode, og om rundt et år skal de ta skrittet ut og åpne kildekoden sin. Planen er å rette seg mot det internasjonale markedet. Det er blant annet derfor de er på rekrutteringsraid om dagen, blant annet med stand på Javazone.

- Vi vil ha i gang distribusjon utenfor Norge. Vi er på jakt etter partnere i alle land vi skal etableres i. For oss spiller det ingen rolle om noen bruker produktet gratis, så lenge vi får betalt der det er forretningskritisk, sier Lund Sigdestad om åpningen av kildekoden.

- Vi har funnet opp vårt eget begrep. Vi er egentlig ikke B2B, men mer N2N, altså Nerd To Nerd, legger han til.

Reinsborg forteller at Enonic er ydmyke når det gjelder åpningen av kildekoden, men det er jo mange som har tatt dét skrittet før dem.

- Vi er ikke de første som går Open Source, men da går vi heller ikke rett ut i blinde. Vi har trygghet på bunnen og plasserer risikoen på toppen, sier han.

I tillegg er timingen mer riktig nå enn den har vært før.

- Før har det vært en skepsis mot åpen kildekode blant store kunder. Nå begynner de store kundene å ringe med forespørsel om å kjøre på åpen kildekode. Vi går inn i et modent marked, mener Lund Sigdestad.

Les om: