En entusiastisk deler

INTERVJUET: Hvorfor skjønner ikke it-bransjen at de må lage systemer som henger sammen som standard skruer og muttere? Det lurer it-veteranen Axel Borge på.

Publisert Sist oppdatert

Axel Borge har vært med i it-bransjen noen år. Han var den femte ansatte i Oslonett, som på begynnelsen av 90-tallet satte opp den første kommersielt tilgjengelige webserveren og tilbød tilgang til internett med oppringte forbindelser. Siden har han drevet et lite konsulentfirma før han begynte i Bouvet for ti år siden.

Borge har jobbet som løsningsarkitekt og leder nå avdelingen for integrasjon og søk i Bouvet. Han er en ekte entusiast og kaller seg gjerne evangelist.

- Hva består evangeliet ditt av, da?

- Dele! Helst med åpne data og åpne standarder. Fra innerst i virksomheten, ut gjennom offentlige data og helt ut til den globale dataweben. Som leder for Norwegian Sharepoint Community, og for Dataforeningens gruppe for semantisk web, er deling alltid i fokus.

- Semantisk web. Det låter veldig sært?

- Det går rett og slett på å få systemer til å kunne dele data. Systemer som fremstår som siloer, enten det er en virksomhets fagsystemer eller Facebook og Linkedin. Systemene kan fungere glimrende fra topp til bunn, men de snakker ikke godt på tvers.

- Dette skulle SOA løse. Data skulle flyte fritt via standardiserte tjenester og en felles datamodell. Men den modellen finnes jo ikke. Vi har forskjellige "sannheter" om kunder, produkter og andre dataelementer avhengig av hvilket perspektiv vi ser dem fra. Dessuten er dataene i konstant endring. Vi må slutte å lage statiske it-systemer.

- I våre dager er det vel bare å søke, er det ikke?

- Søk kan finne det meste: dokumenter, fakturaer, ordre, Google-treff på web og alt mulig. Det er fint når du finner det du skal, men som oftest mister du strukturen. Du finner data, men ikke sammenhengen de står i. Vi må videre fra bare å finne tekst. "From strings to things" på engelsk. Søkemotorer er gode på å gjette, men vil du ikke heller ha fakta?

- Vi vil finne selskapet eller personen vi leter etter, ikke ordene i seg selv. I en silo finner du sammenhengen, fakturaen, ordren, dokumentet. Om du søker på "Bouvet", er det jo ikke teksten du er ute etter, men kanskje selskapet. Google begynner å bli flinkere til dette, og kommer opp med "mente du bedriften Bouvet, her er kartet".

- Jeg har blitt fortalt at du og dine har knekt en nøtt?

- På den ene siden har vi statiske siloer med strukturerte data, på den andre helt ustrukturerte data som i søk. Det vi har fått til, er å ta strukturerte data i den formen de er fra mange forskjellige kilder, sette det sammen og søke som i en søkemotor. Men vi klarer å beholde strukturen. Vi trekker essensen ut i et fleksibelt datanav, som er strukturert, men ikke statisk. Det er kjernen i det vi gjør.

- Dette navet har vi valgt å legge i formatet RDF, som er W3Cs standard og som støttes av blant andre Oracle og IBM.

- Men jeg er ikke opptatt av formatet, det viktigste er at vi i it-bransjen forholder oss til standarder. Odata er Microsofts egen standard som, selv om de kom sent i gang, nå støttes av alle nye Microsoft-produkter. Uansett er vi endelig på vei til å få felles standarder for data-deling.

- Jeg hørte en gang et foredrag hvor den industrielle revolusjon ble sammenlignet med it-bransjen. Standardisering har hatt ekstremt mye å si for industrien. At en skrue kan lages ett sted, en mutter et annet sted og de passer sammen. Han som holdt foredraget spurte når it-bransjen skulle klare å komme dit.

- Siden har jeg lett etter hvordan vi kan få til dette, og på hvilket nivå. Ser du på SOA, så har vi kanskje klart å standardisere måten å lage tjenester på, men tjenestene er ikke standarder. Vi har klart å standardisere på HTTP og HTML, og det har en enorm verdi, men det er ganske blast. Det er ikke så store skritt vi klarer å ta av gangen.

- Med RDF og Odata deler vi data som er strukturerte uten at de er statiske. Teorien har vært der lenge, og nå har vi virkelig fått utnyttet dette i praksis. I samarbeid med Hafslund, og flere andre store kunder, setter vi opp datanav som gir mulighet for automatisert arkivering. Og ikke minst: virksomhetssøket gir brukere fakta, ikke gjetning.

- Men betyr ikke dette at folk må legge inn metadata, noe de fleste hater?

- Tvert imot! Det er det vi kan unngå. Jo mer data vi har i navet, jo mer kan vi automatisere. Dermed blir systemene lettere å bruke, samtidig som vi får mye bedre datakvalitet. For energiselskapet Hafslund betyr det at de er nede i ett eneste felt som må fylles ut for å arkivere et innkommende brev. Det er derfor de vant prisen for "Åretes arkiv 2012".

Så overlater vi til leseren å gjette hvem som har utviklet Hafslunds arkivløsning.