- En it-karriere må ha flere bein

- En it-karriere må ha flere bein

- Bli fagspesialist, men velg en arbeidsgiver som gir deg flere veier å gå, tipser Sterias HR-direktør.

Skilbrigt er HR-direktør i Steria. Egentlig er hun ikke riktig person å spørre om hvordan man skal bygge en karriere. Skilbrigt startet etter sin utdannelse i Bull, et selskap som senere ble kjøpt av Steria.

- Ja, jeg har selv vært i samme selskapet hele veien, ler Skilbrigt.

Men på denne tiden har hun skiftet arbeidsoppgaver flere ganger. Hun er derfor godt kjent med både teknologi, salg og ledelse. I 1999 skiftet hun til HR.

- Da jeg begynte visste jeg knapt nok noe om HR, men jeg kunne mye om mennesker og samarbeid i en bedrift. Det virket spennende, sier hun.

Samarbeid

Fordelen med å ha vært i flere typer stillinger er at man har fått innsikt i hva slags personer de ulike fagområdene trenger. Det kommer godt med når man skal ansette såpass mange som Steria har gjort de siste årene, i et arbeidsmarked som har vært preget av kompetansemangel.

- På HR-siden har Steria i Norge vært gjennom en kjempestor utvikling, hvor vi har gått fra å være et rent produktselskap, med maskinvare som pc-er og servere, til å bli et konsulentsselskap med 400 konsulenter. Det har vært mye læring underveis, og vi har greid å ansette mange flinke folk, sier hun.

Agile og scrum

Gjennom jobben med salg og salgsledelse kom Skilbrigt i kontakt med kunder. Her lærte hun hvordan kommunikasjon er et sentralt element i prosjektarbeid. For konsulenter er det like viktig å kunne snakke med ulike kunder, og forstå deres ønsker, som det er å kunne teknologi.

- Er du konsulent, da må du kunne faget dit, det sier seg selv. Men det stilles også mange krav til å kommunisere med andre i et utviklingsteam. Man må kunne snakke med både kunder og kolleger, sier hun.

HR-direktøren mener bestemt at kommunikasjonsegenskaper blir et stadig viktigere element å kartlegge i en ansettelsesprosess.

- Bare se på de nye måtene å utvikle programvare på. De er fundert på en utstrakt grad av kommunikasjon. Begrep som agile, smidig og scrum baseres på dette. Som konsulent må man kunne forholde seg til det, sier hun.

Saken fortsetter. Les videre på neste side.

Les om: