Et øye for mennesket og bunnlinjen

Et øye for mennesket og bunnlinjen

I en globalisert verden vil det stilles høyere krav til å kommunisere, mener Hege Dillner i Capgemini.

Profil-intervju fra Computerworlds bilag It-karriere

  • Navn: Hege Dillner
  • Alder: 41
  • Sivilstand: Gift, to sønner (6 og 12)
  • Stilling: HR-direktør i Capgemini, fra 1. januar 2009
  • Utdanning: Cand. Paed. (pedagogikk), med spesialisering innen kompetanse og lederutvikling.
  • Karriere: Prosjektleder i NRK, Norsk Hydro, som konsulent i Ciber Norge, Vice President Corporate HR i Aker Solutions, nå HR-direktør i Capgemini
  • Fritidssysler: Mest tid til familien. Bor på Nesodden. Liker å jobbe i hagen, turer, være sammen med familien. Leser mye, glad i musikk og trening.
  • Teknisk irritasjonsmoment i hverdagen: Synkroniseringen av HTC-en, som ofte ikke fungerer.
  • Favorittforfatter: Vikram Seth "En egen musikk". "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón, leste sist "Øya" av Victoria Hislop. Fagliteratur om "Cross cultural awareness", som Richard Lewis og Geert Hofstede
  • Hvem provoserte deg mest i 2008? Ikke hvem, men hva. At vi har en tendens til å klage så mye i Norge. Alle bør ta seg en tur til slummen i India, da ser du livet med nye øyne. Å klage på bensinpriser er pinlig.
  • Du har en middag for seks personer, hvem inviterer du og hva serverer du? Isteden for fokus på kjendiser, inviterer jeg seks av mine kloke venner fra alle verdensdeler. De representerer ulike religioner. Gazpacho-suppe som forrett, etter det vegetariske tapas (jeg er vegetarianer). Mine sønner og mann blir med for å skape musikalsk underholdning.

Det er lett å miste perspektivet når man bor i lille Norge. Blant tingene som irriterer Hege Dillner mest er nordmenn som klager over bensinpriser eller andre helt trivielle saker. Hun har flere ganger besøkt slumområder i India, og råder alle andre til å gjøre det samme.

- Har du vært i India, ser du hvor privilegerte vi er, sier hun.

Da kommer tankene om å hjelpe andre, og ikke bare være opptatt av seg selv. Dette tar hun også med seg profesjonelt. Dillner er opptatt av å trene ledere, og en god leder får frem resultater ved å gjøre andre flinke.

Mennesket og bunnlinjen

Hege Dillner (41) en energisk kvinne med sterke meninger om hvordan man skal drive business. Etter embedsstudiet i pedagogikk med spesialisering innen leder- og kompetanseutvikling, startet hun tidlig å jobbe med kombinasjonen forretning og menneskesyn.

- Jeg har hatt budsjettansvar fra min første jobb. Jeg har alltid vært opptatt av bunnlinjen. Jeg skjønner hvor viktig den er. Samtidig er det menneskene som er den viktigste ressursen i en kunnskapsbedrift, sier hun.

Dillner har tidligere jobbet i Aker Solutions, med startet 1. januar som HR-direktør i Capgemini, et stort internasjonalt konsulentselskap med rundt 670 ansatte i Norge og 90.000 i hele verden. Tidligere har hun blant annet jobbet som konsulent i Ciber Norge. Dermed vet hun hvor vanskelig det er å holde sammen en organisasjon hvor de ansatte jobber mer hos kundene enn i selskapets egne lokaler. Å bygge opp en bedriftskultur, og en felles identitet, krever mye fra ledelsen.

Morsomme treningsprogrammer

Som leder for Aker Academy satte Dillner blant annet i gang et lederprogram på tvers av organisasjonen, i land som India og Malaysia. Hun mener det var lærerikt å ha eksperter fra ulike land og kulturer samlet rundt samme mål. Det er da man lærer hvor forskjellige ulike kulturer kan være, og hvor like.

- Vi hadde samme type kurs i Norge for nordmenn. Man skulle tror det var helt annerledes. Men når man begynner å jobbe i en gruppe er forskjellene ikke så store etter hvert, sier hun.

Dillner synes det er spennende å diskutere ledelse på tvers av kulturer. Med økt globalisering vil de fleste bedrifter etterhvert måtte forholde seg til et internasjonalt marked, med hva det innebærer av ulike juridiske regler, ulike bedriftskulturer, ulike språk og ulikt syn på forretning.

- I slike treningsprogrammer kommer man veldig tett på hverandre. Det er noe av det morsomste jeg har gjort i jobbsammenheng.

Les om: