- Facebook koster deg ikke jobben

Adecco mener du kan slappe av og legge ut et festbilde eller to.

Publisert Sist oppdatert

- Et festbilde er ikke nok til å koste noen jobben, sier konsernsjef Anders Øwre-Johnsen i bemanningsselskapet Adecco i en pressemelding.

Han reagerer sterkt på alt fokuset sosiale medier har fått i forbindelse med jobbsøking.

Blant annet har Nito gått ut og advart mot hva man legger ut på sider som Facebook, om man er på jakt etter ny jobb. En undersøkelse viste nylig at hver fjerde arbeidsgiver globalt hadde avvist en jobbsøker på grunn av informasjon man fant på nettet.

Ikke Facebook

Også Adecco sjekker nettet når de får jobbsøkere. Men ifølge dem selv er de nå det første selskapet som har retningslinjer om hvordan man skal behandle slik informasjon. Og retningslinjene sier at man skal vurdere det man finner i forhold til hvor relevant det er for jobben man søker.

Og de sjekker ikke Facebook. Det mener de er en privat sfære.

- Historiene om nettflauser blir hausset opp. Det sies og skrives mye som ikke stemmer med virkeligheten. Folk kan fort få inntrykk av at alt de foretar seg på nettet kan bli brukt mot dem. Slik er det ikke, bedyrer Øwre-Johnsen.

Også positivt

Adecco mener at googling av jobbsøkere kan brukes like mye til å finne positive sider ved søkeren enn negative.

- Hvis vi er på jakt etter en medarbeider som skal kommunisere mye i jobben, er det greit å vite om vedkommende faktisk bruker sosiale medier og er aktiv der, sier Øwre-Johnsen.

- Nettsteder som Twitter, LinkedIn, og MySpace gir folk muligheter til å vise fram verdifulle sider av seg selv. Å være aktiv på nettet kan være positivt for karrieren, mener han.

Her kan du se Adecco selv forklare sin holdning til sosiale medier: