Fast ute, HP pop

Fast ute, HP pop

Mens Fast stuper på listen over hotte arbeidsgivere, stiger HP mest. - Vi har jobbet hardt med våre ansatte det siste året, sier Yvonne Fosser i HP.

Det norske søkeselskapet Fast har gått gjennom et vanskelig år, og blir straffet hardt av unge profesjonelle i sin vurdering av selskapet. I fjor kunne Fast smykke seg med tittelen raskeste stiger på listen over beste it-arbeidsplasser, et år senere faller selskapet som en stein.

Dette viser den årlige undersøkelsen fra Universum, som undersøker preferansene til unge profesjonelle på ulike områder, blant dem it. Analysebyrået har spurt 3381 yrkesvirksomme akademikere opp til 40 år innen økonomi, teknologi og dat/it om å rangere arbeidsgivere.

I kategorien data/it er det igjen Microsoft som sitter på tronen, akkurat som i fjor, fulgt av Statoil og Telenor, som rykket opp en plass. Opera Software, som tok bronseplassen i fjor, byttet med Telenor, og ligger nå på fjerde plass.

Listen viser at preferansene til de unge yrkesaktive ikke har endret seg voldsomt det siste året. De fleste bedrifter rykker opp eller ned et par plasser. Men noen har det verre enn andre. Fast var fjorårets komet og kom rett inn på 12. plass. I år faller Fast nesten ut av listen, men lander på 27. plass.

De ansatte viktigst

En av årets overraskelser er HP, som seiler opp fra plass 22 i fjor til 10. plass. Ingen overraskelse, mener selskapets HR-direktør, Yvonne Fosser.

- Vi har jobbet veldig mye med kultur det siste året. Vi har kjørt lederutviklingsprogrammer for å få lederne inn som rollemodeller i bedriften. De ansattes trivsel er veldig viktig for HP. Vi tar medarbeidere våre seriøst, sier hun til Computerworld.

HP har hentet inspirasjon fra en fiskebutikk i Seattle, som gjennom sine spesielle måter å jobbe på ble et forbilde for hvordan de ansatte kan trives.

- Vi har jobber aktivt med holdningene i bedriften, og ser på medarbeideren i et team. Hva kan du gjøre for dem du jobber sammen med? Vi skal ha det gøy på jobben, ansatte overrasker hverandre med vafler eller lignende. Gleden smitter på hverandre og på kundene, sier Fosser.

Hun mener bestemt at HPs satsing på unge mennesker og godt bedriftsmiljø er hovedgrunnen at selskapet kommer såpass mye høyere på Universum-liste.

- Unge ansatte er gode ambassadører i markedet, de unge sier til andre de kjenner hva de mener. Jeg tror det er den beste formen for markedsføring at de ansatte trives, det hjelper ikke å ha gode kampanjer og gode annonser når det er misnøye, sier hun.

Her er hele listen:

Plassering i år/ bedrift/prosentpalssering 2006

1. Microsoft 22.1% 1

2. Statoil 19.7% 2

3. Telenor 14.4% 4

4. Opera Software 11.9% 3

5. IBM 11.2% 7

6. Aker Kværner 10.9% 5

7. Nokia 9.2% 9

8. Sun Microsystems 8.5% 11

9. Forsvarets forskningsinstitutt 8.3% 6

10/11. HP 7.8% 22

10/11. Hydro 7.8% 10

12. Cisco Systems 7.3% 8

13. Kongsberg Gruppen 7.1% 14

14. Trolltech 6.3% 17

15/16. Ericsson 5.8% 14

16/16. Oracle 5.8% 25

17. Utenriksdepartementet 5.4% 18

18/20. SAS 5.1% 34

19/20. Siemens 5.1% 19

18/20. Sintef 5.1% 12

21. Skattedirektoratet, IT avdelingen* 4.9% 29

22. Accenture 4.4% 20

23. EDB Business Partner 4.4% 26

24. Det Norske Veritas 4.1% 16

25. Ergo Group 3.9% 37

26. FLO/IKT 3.9% 40

27. Capgemini 3.7% 24

28. 2DnB Nor 3.7% 51

29 Fast 3.7% 12

30. ABB 3.4% 2030.

30.Konkurransetilsynet 3.4% 49

30.Netcom 3.4% 26

Kilde: Universum

Les om: