Flexus-brukere lar seg irritere

Flexus-brukere lar seg irritere

Vil gjerne beholde Flexus, men kortet har hatt mange irritasjonsmomenter.

Åtte av ti av de 24.000 som bruker det elektroniske billettsystemet Flexus, vil heller fortsette med e-billett enn vanlig billett, viser en ny undersøkelse. Det melder Afteposten.

Og av brukerne er det totalt sett bare rundt 5 prosent som har en «svært negativ» brukeropplevelse. Men systemet har like fullt irritert brukerne på mange områder, viser undersøkelsen fra februar.

Bekymret for kontroll

Blant annet lar brukere seg irritere over valideringsbokser, altså de digitale stemplingsautomatene, som ikke virker eller som viser feil informasjon. Brukere bekymrer seg for hva som skjer hvis det blir billettkontroll.

Ifølge informasjonssjef hos Ruter, Gry Isberg, er imidlertid dette et problem hvor det har blitt forbedring etter at undersøkelsen ble gjennomført, da mange valideringsmaskiner var ute av drift.

I tillegg lar brukere seg irritere over å måtte validere hver gang, og om hva som er konsekvensene om man ikke validerer. Isberg tror dette kan ha sammenheng med valideringsbokene som var ute av drift samt med vaner.

Når går den ut?

Av listen går det også frem at folk finner det problematisk å ikke kunne se utløpstiden på billetten. Isberg understreker at mange Flexus-forbedringer har skjedd i kjølvannet av denne undersøkelsen.

- Dette har med å gjøre at kundene før bare kunne se hvilken dato kortet gikk ut på, ikke når på dagen. Nå viser systemet både dato og klokkeslett. Nå får kundene også flere muligheter til å sjekke varigheten av kortet/billeten, som hos 7-Eleven, Mix og Narvesen. Også internettsidene er blitt bedre, der folk kan følge sitt eget kort, iser Isberg til Aftenposten.

Undersøkelsen viser for øvrig at brukere som har hatt kortet en stund er mer positive til kortet enn nyere brukere.