Forbrukerombudet sjekker Facebook

Forbrukerombudet sjekker Facebook

Vil avdekke eventuell spam og reklame rettet mot barn.

"Facebook og andre nettsamfunn flommer over av reklame. Samtidig bruker nordiske forbrukere stadig mer tid på disse tjenestene" skriver Forbrukerombudet på sine nettsider.

Denne kombinasjonen gjør ombudet bekymret. For reklamekanaler som Facebook kan være uoversiktelige.

Derfor har Forbrukerombudet sammen med ombudene i i Danmark, Finland, Færøyene, Island og Sverige bestemt seg for å gå Facebook etter i sømmene.

Spam og barn

Først skal ombudene skaffe seg oversikt over hva Facebook tilbyr annonsører. Så vil de forsikre seg om at alle disse tjenestene er på riktig side av loven.

Blant annet vil de være sikre på at alle som mottar reklame i nyhetsoppdateringene sine, har sagt ja til dette.

At det også er mange barn på Facebook er et annet aspekt som bekymrer ombudene. Det finnes egne og strenge regler for reklame rettet mot barn, og som Forbrukerombudet skriver:"Disse gjelder også for nettsamfunn".

Letter å klage

Det har forøvrig blitt lettere å klage til Forbrukerombudet.

Et nytt elektronisk skjema har blitt lansert, som lar forbrukere få utløp for sin eder og galle med øyeblikkelig virkning.

Klagen blir lagret hos Forbrukerombudet, samt gjort tilgjengelig via deres offentlige postlister. Så det kan lønne seg å begrense språkbruken.