Fra EDB Ergo til Kodenavn Aqua

Fra EDB Ergo til "Kodenavn Aqua"

19. mars får EDB Ergogroup nytt navn og ny logo. Og snart flytter de til Fornebu.

Kun et knippe folk vet hva EDB Ergogroups nye navn blir. Enn så lenge har de innarbeidet kodenavnet Aqua for å unngå taleglipper der navnet uheldigvis avsløres.

Sjefen sjøl, Terje Mjøs, er også lite villig til å avsløre noe særlig om navnet. Han kan dog avsløre at domener er registrert i alle tenkelige utgaver og at teppet skal falle 19. mars. Han minner om at flere i EDB Ergogroup var involvert da deler av Posten ble omdøpt til Bring, og at de da klarte å holde navnet lekkasjefritt i et halvt år.

Denne gang er det dog et it-selskap som bytter navn, så det gjenstår å se om ikke en av oss i teknologipressen klarer å søke oss frem i ulike registre til det nye navnet. «Business Intelligence» og pløying gjennom åpne «big data» kan komme til sin rett for oss, om vi vil.

Computerworld tipper navnet blir over tre bokstaver, men under tolv. Mjøs har avslørt at hverken EDB eller Ergogroup blir en del av navnet. Det er det man vet.

Ikke klare

På en pressetilstelning i går var Mjøs dog langt mer opptatt av å snakke om prosessen. Navnet er underordnet, mener han.

Prosessen skal gi EDB Ergogroup en slags ny start, der alle ansatte skal være stolte og fornøyde med hvor de jobber. Til dags dato er EDB Ergogroup et mylder av ulike oppkjøpte selskap som har slitt med for høyt gjennomtrekk av ansatte, selv om det fylles på med nye på bunnen. Sammenslåingen er den fjerde største i norsk historie.

- Vi kunne egentlig lansert det nye merkenavnet snart, men er ikke klare, sier Mjøs.

Først vil de ha med seg organisasjonen «så det ikke bare blir en vaktmester som klatrer opp og setter opp et nytt navnskilt».

- Vi må få på plass «vision», «mission» og kjerneverdier, proklamerer Mjøs.

«On fire»

Det høres jo unektelig svada ut, som hentet fra en tekstbok. Mision, vision og kjerneverdier. Men det er noe med hvordan Mjøs snakker om det som gir en form for troverdighet. Han er «on fire» sammenlignet med da han tidligere på ettermiddagen fortalte om utviklingen i markedet. Han utstråler et genuint glis og et ektefølt engasjement.

Bak de fancy ordene ligger opphavet til planen EDBone, en plan som forelå tidligere - før fusjonsprosessen mellom EDB og Ergogroup. Planen skulle sørge for at alle ansatte føler de jobber i samme selskap og drar lasset sammen, men ble utsatt da EDB og Ergogroup fusjonerte.

De fleste som jobber i Oslo skal etter hvert også flyttes til samme nye lokale, på Fornebu, bygg A, B og C hos Telenor i 2014.

De ansatte har blitt tatt med i prosessen når det gjelder å lage kjerneverdier, så de føler seg innvolvert. Det jar innvolvert 24 workshops med 3000 ansatte - 1500 via nett og 1500 med fysisk tilstedeværelse. De har møttes etter jobb over en øl og et par glass pappvin for å diskutere. Det har også eksksitert 60 «kulturpiloter» som har jobbet for å skape engasjement.

Resultatet er at ledelsen har endret to av fire punkter i deres utkast til kjerneverdier.

- Disse skal ikke legges i skuffen. Disse skal implementeres!, sier Mjøs, igjen med en overbevisende iver.

Fra A til Å

Det som gjenstår nå er å få alle øvrige ansatte med på hva som er på gang. Det skal holdes 500 workshops for å spre det nye budskapet. Per i går var det 320 igjen. I arbeidet skal også hver enkelt ansatt definere en individuell aktivitet relatert til kjerneverdiene som de personlig skal gjennomføre.

De holder på hele høst, skal være ferdige 17. februar neste år. Før altså den nye merkevaren lanseres 19. mars.

- Min var linket opp til «empower and aspire». Jeg delte ut mer fullmakt, selv om det innebærer litt risiko, sier Mjøs.

Han sier med klar tale:

- Jeg har forbannet meg på at denne integrasjonen skal gjøres fra A til Å og ikke stoppe på M.

Les om: