Fra Opera-far til familiefar

Fra Opera-far til familiefar

Jon von Tetzchner vil slippe papirarbeidet og få mer tid til barna.

15 år siden han var med på å stifte Opera Software, går Jon von Tetzchner av som administrerende direktør.

Fra når av skal han se den nye direktøren Lars Boilesen over skulderen, som "strategisk rådgiver".

- Jeg kommer til å ha fingeren på ganske mange ting, og være engasjert i det meste, forteller Tetzchner til Computerworld.

Misunnelige barn

Han går av med umiddelbar virkning, men forsikrer om at det ikke ligger noe dramatikk bak avgangen.

Tetzchner vil ha "en friere rolle", og fokusere på det han "synes er mest morsomt". Det inkluderer ikke papirarbeid. Det må Boilesen ta seg av.

- Kanskje kan jeg få litte-bittelitt mer tid med familien, smiler Tetzchner.

- Barna sier til meg at de misunner dem med fedre som ikke reiser så mye.

Første Opera-date

Men det er ikke bare i huset Tetzchner har barn. Han regner seg også som far til Opera.

Dermed er det ikke bare lett å si opp direktørstillingen.

- Det er klart det er et skritt å ta. Opera er mitt barn, og barnet begynner å bli voksent. Nå legger jeg barnet i andre hender, som en slags første date eller hva jeg skal kalle det, sier eks-direktøren.

- Det er en litt spesiell følelse. Men Lars (Boilesen) er en kar som kjenner Opera svært godt.

Så langt de kan

At Boilesen skal dra skuta i riktig retning, er ikke Tetzchner i tvil om. Den avgåtte direktøren skal tross alt holde et stødig hånd på roret.

Men hvor langt kan skuta gå?

- Jeg tror ikke det er noen begresninger, sier rådgiveren.

- Vi er nummer én på mobil, og nummer én på pc-en i noen markeder. Vi skal gå så langt vi kan.

Begynte med 50.000 kroner

- Det er 15 år siden du startet Opera, har utviklingen stått til forventningene?

- Vi begynte i et hjørne, med konkurrenter som Netscape og etterhvert Microsoft. Vi mente vi kunne levere noe som var like bra, og skulle se hvor det ledet. Det er morsomt at vi fortsetter å vokse, det er målsetningen. Da vi begynte, med 50.000 i aksjekapital, var målet å bare klare seg, sier Tetzchner, som er svært fornøyd med nærmere 100 millioner brukere og økonomisk vekst år etter år.

- Tror du Microsofts nye politikk for å bryte "Internet Explorer-monopolet" kan få stor innvirkning på videre vekst?

- Det kan ha en innvirkning, ja. Flere ser at man har et valg. Microsoft har den største nettleseren, til tross for at de fleste ser at de har det svakeste produktet. Jeg tror flere vil bytte nettleser. Så får vi håpe at vi får noen av dem vi og.

Les om: