Frikjenner Toyotas programvare

Frikjenner Toyotas programvare

Det var pedalene, ikke programvaren, som fikk bilene til å gi full gass.

Det har tatt ti måneder og involvert hjelp fra Nasa-ingeniører, men nå har transportdepartementet i USA konkludert med at den utilsiktede aksellerasjonen som har hjemsøkt enkelte Toyota-modeller ikke var forårsaket av feil i elektroniske komponenter eller programvare.

Som tidligere antatt er problemet pedaler som henger seg opp eller dårlig design som gjør at de kan feste seg i dårlig tilpassede gulvmatter, konkluderer en rapport fra National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

Kritisk kongress

Feilen som fikk enkelte biler til å gi full gass, uten at føreren hadde ønske om det, skapte en rekke farlige og noen få dødelige ulykker. Toyota og NHTSA har lenge frontet forklaringen om at problemet skyldtes en kombinasjon av dårlig design på pedalene og gulvmattene, men høstet kritikk fra Kongressen, som ba om ytterligere undersøkelser om at ulykkene kunne skyldes dårlig designet elektronikk eller programvare.

Toyota kalte tilbake nærmere åtte millioner biler. I Norge ble 22.252 biler tilbakekalt for å justere gasspedalen. Også 1568 Prius 2009-modeller ble tilbakekalt for oppdatering av ABS-programvare.

I Priusen som ble Norgeskjent da den løp løpsk, fikk dørmattene til slutt skylden. En skrekkslagen bilfører ringte politiet i fjor da bilen hans gasset på av seg selv. På det meste var den oppe i 176 km/t. Autovernet måtte til for å stoppe den løpske bilen.

Forsker videre

Nasa fant ingen bevis på elektroniske feil ved gjennomgang av blant annet over 280.000 linjer bremsekode, samt underliggende elektroniske kretser, skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Det har også blitt påstått at feilene ble forårsaket av elektronisk interferens, men man har heller ikke funnet noen holdepunkter for dette.

Til tross for frikjennelsen av Toyotas elektroniske komponenter, har NHTSA planer om å forske mer på pålitelighet og sikkerhet i elektroniske kontrollsystemer.