- Gi opp, og gjør suksess!

- Gi opp, og gjør suksess!

Skal it-selskapet ditt bli stort, må du vite når du bør gi deg. Det fungerte for Adra Match.

- På cocktailparty er det alltid et problem å forklare folk hva jeg driver med, humrer Gisle Stenseng.

Han er markedssjef i firmaet Adra Match, et firma som driver med "automatisk bankavstemming". Et samtaleemne som ikke alltid egner seg på fest.

Men det egner seg i forretningsverdenen.

MARKEDSLEDENDE

Bankavstemming vil si å sette regnskapet opp mot faktiske pengetransaksjoner. Om det står i regnskapet at du har kjøpt programvare for 20.000 kroner den siste måneden, bør det samme stå i kontoutskriften. Om ikke, kan det være ugler i mosen.

Dette har regnskapsførerne gjort med fargede tusjer på papir i årevis. Også nå til dags. Men det finnes andre løsninger.

Adra Match Accounts, for eksempel. Systemet kan i sin enkleste form søke gjennom en fil fra regnskapet og sette punktene opp mot en fil fra banken. Dermed kan man se hva som stemmer, og hva som ikke stemmer, derav ordet avstemming.

Det norske it-selskapet er markedsledende i Norden, med 3.300 kunder og 65 ansatte. Men det holder ikke. De vil ha mer. Nå skal de ut i verden for alvor.

TRAKK SEG UT

- Vi er nå inne i det første året med vår nye foretningsplan, forteller daglig leder Christian Landmark.

Firmaet startet så tidlig som i 1989, etter at grunnlegger og gründer Sverre Stockinger jobbet i bank og så hvor mye tid som gikk med til å avstemme måned etter måned. Han utviklet et system for å automatisere prosessen i 1990. Systemet ble til et selskap, og utviklingen gikk slag i slag: Utvidelse til Sverige og Danmark, nye produkter og fusjonering med konkurrenten Enter Data.

Men veksten tok aldri av. Og inntjeningen ble aldri stor.

- Så skjønte Stockinger det veldig mange norske gründere ikke forstår, sier Stenseng.

- Han skjønte at det var på tide å trekke seg ut.

Og det var da ting begynte å skje.

NETTBANK: Gjennom systemet som DNB Nor har integrert i sin nettbank har Adra Match hittil fått omlag 300 nye kunder. Planen er at det hele skal inn i flere nettbanker, og at kundene skal bli enda flere.

VIKTIG FORETNINGSMODELL

Gründeren så seg om etter nye eiere, og fikk inn Pod Venture Partners og Via Venture Partners i 2006. Så ble Landmark ansatt som ny daglig leder. Og så fikk de seg en foretningsplan, som i korte trekk sa at de skulle bli store på det de drev med. Nå kan Stockinger lene seg tilbake som styreleder og se ting skje.

- Kundene våre er mange av de største selskapene i Norden, forteller Landmark og Stengseng, og nevner navn som Orkla, Telenor, Ikea, Saab og Hennes & Mauritz.

Nå har selskapets systemer blitt skrevet om til en ny plattform, og de nye eierne vil at selskapet skal femdoble omsetningen seks år. Det vil si å gå fra rundt 30 millioner kroner i 2006, til 150 millioner kroner i 2012. DNB Nor tilbyr nå en lettversjon av kontoavstemming-systemet via sin nettbank, og slike nettbank-løsninger kan bringe mange ekstra kroner i kassa. Det kan også bli aktuelt å integrere systemet inn i eksisterende ERP-løsninger.

Men først og fremst skal de inn i nye land. De har nå inntatt det engelske markedet, og ser også på Tyskland som et mulig skritt videre. De er ikke den eneste aktøren, men mener å være den som gir størst inntjening i forhold til hvor mye systemet koster.

- Selskapet har de siste årene gått gjennom en kjempeprosess, sier Landmark, som tror finanskrisen bare kan være en fordel for Adra Match, som reklamerer med store innsparinger for bedrifter.

- Hvordan kan andre bedrifter få til det samme som dere er i ferd med å få til?

- For det første: En ting er å ha en målsetning, en annen ting er å ha en ordentlig foretningsmodell. Vi har hatt ganske mange møter rundt dette bordet, smiler den daglige lederen.

"ROCK THE BOAT"

Adra Match begynte med å få seg en ny profil, og nye nettsider. Dermed gikk de gjennom alle interne prosesser, og satt et hardt press på utviklingsavdelingen for å få dem til å utvikle en ny plattform basert på det kundene ville etterspurte.

- Men det er viktig å huske at også i it-bedrifter er menneskene den viktigste resursen. Man må selge visjonen inn til sine ansatte, og få alle til å tenke nytt. Det var nok den viktigste jobben, fortsetter Landmark.

Men vel så viktig var nok det som hadde skjedd før alt dette: Stockinger som trakk seg ut, og de nye eierne som kom inn.

- Det er ikke alltid så lett å få gamle hjerner til å tenke nytt, smiler markedssjefen Stenseng, som mener at en ledelse som tidligere har fått til for eksempel 10 prosent årlig vekst vanskelig får til 50 prosent vekst i fremtiden.

- Noen ganger må rett og slett våge å "rock the boat".