- Gjør mindre med mindre

- Gjør mindre med mindre

Ny bevegelse slår et slag for å roe ned hastigheten i it-verden. Her er deres ti tips.

«Slow It» er Infoworld sin nystartede motstandsforening for å roe ned ting i it-bransjen.

Initiativtakerne mener tankegangen om at man skal gjøre mer med mindre har gått for langt. Nå mener de man skal gjøre mindre med mindre.

- Vi har nådd grensepunktet, og det er på tide å si i fra. Det er ikke noe mer «mer», så it må klare seg med mindre. Du vet allerede hvordan du skal sette ned foten: Slutt å gjøre hastearbeid med lite verdi. Få bedriften til å velge nøkkelprioriteter heller enn å dumpe alt på deg, skriver bladet i manifestet på sin nettside.

Inspirert av «slowfood»

Med effekter som t-skjorter, kopper og musematter håper de å spre sitt budskap.

- I en verden med søppelmat og familietrøbbel har vi sett fremveksten av hurtigmat-nasjonen og den høye prisen man må betale for dens bekvemmelighet. Fra den frustrasjonen ble «slowfood»-bevegelsen født, som fremmer et helsemessig gunstig forhold til mat. Slow It-bevegelsen applauderer det synspunktet og ønsker å innføre det i teknologi-håndtering, skriver de med heller humoristisk tone.

Bevegelsen mener finanskrisen er en bra unnskyldning for å praktisere langsom it.

- Forretningsledere verden om bruker finanskrisen til å rettferdiggjøre oppsigelser, nedskjæringer, avstengninger, utsettelser, forhandlinger og all annen slags sortering. Du kan også spille det spillet. Når alt kommer til stykket vet du hva som er bra for selskapet. Og hvis noen sier det svir, vel, det er bare midlertidig, er det ikke? Dette er en krise!, skriver de i sitt manifest.

Her er deres ti trossetninger:

1. Stopp forsøket på å være superhelt. Urealistiske deadlines og arbeidslaster leder bare til utbrenthet og dårlig kvalitet. Dytt pengene tilbake der de hører hjemme. Vær klar på hvert prosjekts krav (tid og penger) og si at bedriften trenger å bestemme seg for hva de prioriterer. Nye prosjekter betyr at noe annet må bevege seg ned på lista. Det er ikke din jobb å bestemme hvilke – og det å la bedriften bestemme selv vil faktisk hjelpe til med å redusere de mindre nyttige forespørslene. Men kun hvis du leverer hva du lover vil bedriften stole på at du ikke bare slapper av.

2. La brukere styre seg selv hvor enn de kan. Mange brukere kan installere sin egen programvare og håndtere oppdateringer. La dem, for eksempel gjennom en gjør-det-selv-server for lisensierte applikasjoner. Og slutt å være barnevakt overfor deres teknologibruk. Med mindre spesifikke regler sier det ikke er lov, så la folk få installere Itunes, Gmail og annet – med klar forståelse om at dersom hvis de går i baret, vil du bare fjerne alt å legge inn en standardinstallasjon. På samme måte, la dem bruke Iphones, personlig epost og annet, med viten om at de er ansvarlige for sikkerhetsbrudd eller misbruk. Sørg for at folk vet om alle risikoene, og årsaken til at du gjør dette. Når alt kommer til stykket, med frihet kommer ansvar. Og du har viktigere arbeid å gjøre.

3. Eliminer unødvendig arbeid. Gå gjennom rutineoppgaver og finn ut hvilken verdi de faktisk bringer. Sjansene er store for at du bruker mer tid enn nødvendig på å unødvendig overvåking og preventive tiltak for problemer som er sjeldne. Det kan høres ut som falsk lære, men det er trolig mer effektivt å la noen ting gå og heller fikse dem av og til enn å bruke mye innstas på å forebygge sammenbrudd. Dermed kan du redusere unødvendig arbeid og gi bedriften mer av de tekniske fordelene de virkelig vil ha.

4. Automatiser så mye du kan. Og pek på at du har spart selskapet kostnaden av en eller flere ansatte ved å gjøre dette. Sørg for at dine overvåkningapplikasjoner vet alt om alt, fra prosessorutnyttelse i dine rutere til tildeldig testing av inngående fakslinjer. Bare sørg for at det er en forståelse for at din autopilot kun fungerer når det er skyfritt.

Bla videre til neste side for resten av punktene!