- Glem teknologien, tenk på brukerne!

- Glem teknologien, tenk på brukerne!

Foredragsholder eller entertainer, Mike Walsh trollbinder publikum med sitt budskap om hvor teknologien er på vei.

Siden han utga boken Futuretainment høsten 2009, har Mike Walsh stort sett reist verden rundt og holdt foredrag, samtidig som han er konsulent for en rekke større internasjonale bedrifter.

- Jeg liker å si at jeg er litt som en bie: Jeg krysspollinerer. Lar idéer og tanker fra forskjellige områder i verden finne ny grunn.

- Du har en frisk stil, men hva er hovedbudskapet i én setning?

- Glem teknologien, tenk antropologi, svarer Welsh. Som selvsagt gjerne vil fylle ut.

Han peker på at vi i vesten ofte ikke ser hvor stor utviklingen i andre land er, og hvor forskjellig økonomien kan arte seg i forhold til vår egen. Som for eksempel at det i områder av verden kan være slik at mange eier SIM-kort, mens bare en eller noen få eier mobiltelefon og leier ut denne. Dette er med på å skape vekst og utvikling.

- Og der er faktisk Telenor kanskje verdens mest avanserte telekomselskap. I den tredje verden er Telenor lengst fremme, sier Walsh. Uoppfordret.

- Du mener vi må lære av Kina?

- Kineserne har alltid blitt sett på som noen som kopierer. De er flinke til å produsere teknologi på en rimelig måte, men svært få har satt seg inn i kinesernes evne til å skalere og deres kulturelle verdier. Kineserne har mye å tilføre på forretningsmodeller, for eksempel fra spill. I mange kinesiske spill kan brukerne betale for å gjenoppstå. Og det gjør de.

- Du ønsker skyen velkommen?

- Skyen gjør at du ikke trenger å tenke på mye på infrastruktur. Det betyr at lokal kulturinnovasjon kan skje mye raskere enn før. Dette øker igjen hastigheten på innovasjon. Det dreier seg ikke om teknologi, men å forstå forbrukerens oppførsel. Forstå hva som gjør oss menneskelige.

- Du kan stille spørsmålet om Facebook er noe som gir folk kontakt med hverandre eller om det dreier seg om spionasje og kikking. Uansett er det ikke et teknologispørsmål, tenk antropologi. Mange i vesten ser på "kommende markeder" som noe som skal fylles med eksisterende teknologi, mens det er viktig å se dem som arnesteder for kommende innovasjon. Husk at bare 14 prosent av World Wide Web utgjøres av USA, som tradisjonelt har hatt sin styrke i rask tilgang på kapital. Nå er innovasjon viktigere, og det er ikke sikkert de leder der.

- Så vestlige bedriftsledere fortsetter med det samme på en måte?

- Ofte. Jeg spør dem hvordan de vil håndtere den neste generasjonen som kunder og ansatte. Mange trodde at barna som vokste opp med internett skulle gå over til å lese nyheter på papir idet de fylte 30 år. Og de tror ofte at resten av verden tenker som dem.

- Har dere ikke fått med dere at "touch"-generasjonen vil ta på alle flater? Når barn som har fått leke med en skjerm som reagerer når den blir tatt på, er det da rart at det første samme barn gjør med en tv er å ta på den? Så kan vi spørre oss: Er det ungen som er dum, som ikke har skjønt at pc-en ikke har pekeskjerm, eller er det vi som er dumme fordi vi ikke har skjønt at det bør den ha?

Walsh viser til at utvikling kan ses forskjellig avhengig av ståsted og alder, uten å kreve poeng for akkurat det, men bruker i stedet en tidslinje som illustrasjon.

- Hvis vi tar utgangspunkt i 1994, kan vi si at world wide web oppsto rundt de tider. I 1996 dukket epostjenesten Hotmail opp, samtidig kom de første håndholdte Palm-enhetene på markedet. I 1999 kom de første tjenestene for gratis musikk over internett, i 2000 kom DVD. I 2001 dukket Ipad og Xbox opp. Rundt 2005 fikk vi henholdsvis kameratelefoner og plasmaskjermer. Så følger Iphone, Facebook og Twitter.

- Hvis du er 18 år nå ser du ikke dette som teknologi. Dette er noe du har vokst opp med. Jeg har opplevd å spørre indonesere om de bruker internett, og få til svar at de ikke vet hva det er. Men spør du om de bruker Facebook, er svaret selvsagt ja. Teknologien forsvinner for brukeren.

- Du mener kinesiske produsenter ofte er mer innovative. Eksempel?

- Et eksempel fra Kina er hvor en vaskemaskinleverandør blir bedt om å reparere en maskin som innbyggerne i en landsby bruker felles. Til sin overraskelse oppdager reparatøren at den stort sett er blitt brukt til å vaske poteter i, og at brukerne klager over at rotter så lett får tilgang. I Kina er de veldig opptatt av å gi kundene hva de vil ha, så produsenten lager en vaskemaskinmodell som også håndterer vask av poteter, og i tillegg er bedre beskyttet mot rotter.

- Den ville vel ikke slått an her?

- Poenget er rask innovasjon og å lytte til kundene. Kinesiske bedrifter har en enorm iterasjon i produktutviklingen. Jeg vil påstå at i 2016 er verdens ledende mobilprodusent en i dag ukjent leverandør fra Shenzhen. Så tenk raskt, fremtiden er nå.

Les om: