- Google har de dårligste programmene!

- Google har de dårligste programmene!

CWTV: Microsoft kjemper i Skyen, bevæpnet med tung satsing på norsk søk. Se vårt eksklusive intervju med Steve Ballmer.

Konsernsjef Steve Ballmer i Microsoft bruker mye tid på å oppildne sine tilhengere. Tirsdag denne uken var 1200 entusiaster samlet til utviklerkonferansen TechNet Live i Oslo. Tidligere på dagen var han en svipptur innom statsminister Jens Stoltenberg for å fortelle at han legger hovedsetet for bedriftssøk i Microsoft til Norge.

En enorm anerkjennelse av det norske søkeselskapet, og samtidig en svært viktig brikke i strategispillet for programvaregiganten.

- Informasjonsinnhenting er blant de viktigste elementene i fremtiden, sier Steve Ballmer til Computerworld, som møter ham etter en lang dag med foredrag og håndhilsing.

CWTV: Se hele intervjuet over!

Ballmer viser til tre områder der søk kommer til sin rett: Finne korrekt informasjon i bedriftens eget nettverk, gi gjester på bedriftsnettet mulighet for å finne riktig informasjon og innen internettsøk.

Norsk spydspiss

Frem til oppkjøpet av det norske selskapet for 6,6 milliarder kroner i januar i år, hadde Microsoft kun Sharepoint å støtte seg til på bedriftssøk. På internettsøk har selskapet under ti prosent markedsandel i USA, og enda mindre utenfor landets grenser. Ballmer måtte gjøre noe i det markedet han hadde mest tro på.

- Vi møtte stadig konkurranse fra Fast og to andre konkurrenter, Endeca og Autonomy. Jeg fikk gutta til å se på alle tre selskapene, og vi så at det beste teamet og den beste teknologien var det Fast som hadde. Dermed kjøpte vi dem. Nå forsøker vi å skalere opp rundt det fenomenale teamet som er basert her i Norge, sier Ballmer.

Inn i skyene

Microsoft har måttet omstille seg. Programvareselskapet, som siden begynnelsen har støttet seg til operativsystem og programmer på skrivebordsmaskiner og servere, merker dreiningen mot internett som alle andre. Den såkalte Skyen, som på alle tekno-tegninger representerer internett, er årets buzzword.

Faksimile av Computerworld 3. oktober 2008.

- Skyen representerer to forskjellige muligheter. Den ene er utformingen av selskaper som ikke kunne eksistert uten internett: Reklameselskaper og webdistribusjon av innhold. Det vi forsøker å gjøre innen portaler og søk er en helt ny forretning for oss, sier Ballmer.

Det har vært spekulert høyt og lavt i hvordan Microsofts strategi vil være fremover, særlig rundt prosjektet Red Dog. På utviklerkonferansen klarte han ikke å holde seg, og forsamlingen fikk høre om Windows Cloud, en arbeidstittel for selskapets eget operativsystem for nettet.

- Hvilken rolle vil Red Dog spille?

- Det får en viktig rolle. Du får vente til Professional Developers Conference om seks uker før du får svar på det, sier Ballmer lurt og ler.

Les resten av Steve Ballmers planer om Cloud computing, krigen mot Google, slaget om Yahoo og Microsofts videre strategi i denne ukens papirutgave av Computerworld.

Les om: