Google sertifiserer forhandlere

Google sertifiserer forhandlere

Nå skal det bli sikrere å ta i bruk Google Apps i bedriftene.

Google vil tjene mer på sine nettbaserte produktivitetsverktøy under Apps-paraplyen. Nå innføres sertifisering for forhandlerne. Kundene skal få dokumentert ekspertise, kunnskap og erfaring med Googles nettbaserte samhandlingsverktøy.

Det er snakk om forskjellige sertifiseringer avhengig av spesialisering. Forhandlere vil kunne utmerke seg innen utrulling, salg, applikasjonsutvikling og teknisk kundestøtte. Først ute er ”Google Apps Certified Deployment Specialist” som sertifiserer at innehaveren kan sette opp og innstille produktivitets-pakken.

Kun engelsk

De neste sertifiseringene blir antagelig for salg og applikasjonstutvikling.

Grunnlagsmateriale for kursing er foreløpig kun på engelsk, men det er planer om å oversette dem til andre språk.

- Både partnere og kunder krevde at et sertifiseringsprogram måtte på plass. Kundene vil vite hvilke partnere de skal satse på for at løsningene skal bli en suksess. Partnerne vil vise fram sine ekspertfelter for å skille seg fra konkurrenter, sier kanalansvarlig for Google Apps, Stephen Cho, til Computerworlds nyhetstjeneste.

Sertifiseringen vil koste 100 dollar, for øyeblikket drøyt 560 kroner, per medarbeider per test. I tillegg må forhandlerne kjøpe et spesielt nettkamera til 45 dollar, drøyt 250 kroner, som brukes av Google til å overvåke deltakerne under testen.

Selve prøven er en flere timer lang affære med flervalgsalternativer. Sensuren skjer umiddelbart, med diplom og sertifikat sendt via epost til de som består. De som stryker, får beskjed om hvilke felter de er for svake i.

Bedriftsmarkedet

For å beholde sertifiseringen, må man delta i et visst antall nettseminar i løpet av året. Sertifiseringen må også verifiseres ved å bestå testen en gang i året.

Kanalpartnere har tidligere hatt en generell sertifisering for å kunne bli offisiell partner. De nye sertifiseringsordningene supplerer disse kanalpartnerkravene.

- Sertifiseringsprogrammet signalerer at Google vil ta sine store virksomhetskunder på alvor, sier Rebecca Wettemann som er analytiker i Nucleus Research.

Sertifiseringen vil også være tilgjengelig for store kunder av Google Apps som vil sikre at it-medarbeiderne har nødvendig kompetanse.

Les om: