Halve avdelingen må gå

CGI slakter driftorganisasjonen i Norge, kvitter seg med 60 folk og skal drifte eksisterende kunder fra Sverige.

Publisert Sist oppdatert

I 2012 kjøpte det britiske konsulentselskapet norske Logica for omlag 16 milliarder kroner.

Nå melder bedriften at de skal sentralisere driftstjenester i Sverige, som forøvrig allerede drifter selskapets kunder i Sverige og Danmark.

Flytter til Sverige

Karin Schreil Jonsson, direktør for globale infrastrukturtjenester i CGI Sverige, forklarer beslutningen med å peke på «økt global konkurranse, nye behov, endrede konsumentvaner, begrensede ressurser, kapasitetsmessige belastningstopper etc».

- CGIs nye driftsmodell vil sikre alle selskapets kunder mest mulig effektive og stabile driftstjenester til en konkurransedyktig pris også i fremtiden, sier Jonsson i en pressemelding.

Som en følge må omlag 60 av CGI sine 540 ansatte i Norge gå. Det er omtrent halvparten av driftsavdelingen på 130 mann. De 60 skal bruke sine tre siste måneder i selskapet med kunnskap- og kompetanseoverføring til sine arvtagere i Sverige.

Ifølge Digi skal det heller ikke være snakk om sluttpakker.

- Det er alltid vanskelig å ta beslutninger som bidrar til at så mange av våre gode kolleger blir overtallige, kommenterer administrerende direktør Olav Sandbakken i CGI Norge til Computerworld.

Han forsikrer også kundene om at alle ansvarlige for norske kunder vil forøvrig fortsatt være ansatt og jobbe i den norske virksomheten, og at alle selskapets øvrige virksomheter i Norge blir videreført som i dag.

Global, regional og lokal

Sandbakken sier også at beslutningen kommer av et ønske om å være en global, regional og lokal leverandør av driftstjenester. Hvor Sandbakken ser sammenhengen når det gjelder lokale tjenester og sentralisert drift, er noe uklart.

- Vi har fortsatt lokal tilstedeværelse. Kundeforhold og eierskap vil forbli i Norge, og kundeansvarlige vil fortsatt jobbe i den norske organisasjonen, sier Sandbakken i en melding.

Når det gjelder selskapets satsning på offentlige tjenester, sier Sandbakken at driftstjenester for avtaler eller lovmessige hensyn som krever drift i Norge vil fortsatt bli levert fra CGI Norge.

- Kundene kommer dessuten til å få tilgang til verdifull ekspertise og ressurser som vil deles mellom alle de skandinaviske landene, påpeker Sandbakken.

Ifølge meldingen fra CGI vil det som et neste skritt også vurderes om det er ønskelig med en integrering av de øvrige norske driftstjenestene med CGI sine enheter i Norden, Sør-Europa og Asia.

Om det betyr at de resterende 70 CGI-drifterene må gå, gjenstår å se. Ifølge Sandbakken er det foreløpig ikke planlagt ytterligere kutt.

- Det vil vurderes ytterligere muligheter for å øke effektivitet og kvalitet gjennom å anvende CGIs globale leveransemodell. Vi har imidlertid ingen konkrete tiltak av tilsvarende målestokk planlagt, sier Sandbakken.